گروه صنعتی آبین پلاست

بهترین روش ها برای کاهش مصرف آب در کشاورزی

کاهش مصرف آب در کشاورزی
فهرست

با کاهش منابع آبی یافتن یک روش مناسب برای کاهش مصرف آب در کشاورزی به یکی چالش های کشاورزان تبدیل شده است. یک سیستم آبیاری مناسب علاوه بر تامین نیازهای گیاه بایستی مانع از هدر رفتن آب شود. توسط این روش ها شما می‌توانید بیشترین بازدهی برای گیاهان خود را داشته‌ باشید. در حال حاضر روش های خاصی برای کاهش مصرف آب وجود دارند که استفاده از آن ها اثربخشی بالایی دارد. در ادامه این نوشتار به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی انواع روش ها برای کاهش مصرف آب در کشاورزی

روش های مختلفی برای کاهش مصرف آب در کشاورزی وجود دارند که هرکدام با ویژگی های خاص خود به نحوی می توانند در این مسیر به کشاورزان کمک کنند. از بهترین روش ها برای کاهش میزان مصرف آب در صنعت کشاورزی موارد زیر را می توان شرح داد که هرکدام اهمیت بسیار زیادی دارند.

بکارگیری سیستم های آبیاری مناسب

سیستم های آبیاری غرقابی مصرف آب بسیار بالایی دارند و این موضوع تاثیرات بسیار زیادی بر هدررفت منابع آبی درصنعت کشاورزی دارد. استفاده از یک سیستم آبیاری مناسب این امکان را برای شما فراهم می سازد تا بیشترین راندمان را شاهد باشید. چنین سیستم هایی حداقل میزان تبخیر را دارند و می توانند در این راستا به شما کمک های قابل توجهی نمایند.

نکته ای که بایستی در انتخاب سیستم آبیاری به آن دقت کنید انتخاب یک سیستم آبیاری بهینه است؛ چرا که این سیستم ها از برنامه های آبیاری مناسبی برخوردار هستند.

به موجب این برنامه های آبیاری می توان شرایطی را ایجاد کرد تا تنها در مواقع نیاز زمین های کشاورزی شما آبیاری شوند. آبیاری تحت فشار قطره ای از جمله روش های کارآمد آبیاری است که قابلیت های بسیار زیادی برای تنظیم شبکه های آبیاری دارد.

شما به واسطه این سیستم آبیاری می توانید کاهش مصرف آب در کشاورزی را شاهد باشید و این امر به دلیل مصرف بهینه آن است. سیستم آبیاری قطره ای را می توان بهترین جایگزین برای سیستم های بارانی دانست که شما را قادر می سازد تا حدود 80 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنید.

بررسی نشتی سیستم آبیاری

گاهی سیستم آبیاری شما دچار نشتی خواهد شد و این موضوع زمینه ساز هدررفت آب می شود. برای کاهش مصرف آب در کشاورزی توصیه ما به شما بررسی نشتی سیستم آبیاری است؛ چرا که اگر این سیستم در بخش کنتور نشتی داشته باشد با هدررفت آب مواجه خواهید شد.

برای جلوگیری از این امر بایستی اقدام به بررسی کنتور و رفع نشتی نمایید. اگر دانش لازم برای بررسی کنتور را ندارید پیشنهاد ما به شما خاموش کردن سیستم آبیاری است. اگر پس از خاموش کردن سیستم و بررسی کنتور متوجه شدید که کنتور همچنان فعالیت خود را ادامه می دهد می توان نتیجه گرفت سیستم آبیاری در بخش خاصی دچار نشتی شده است.

بهبود راندمان آبیاری بارانی

اگر همچنان از سیستم های آبیاری بارانی استفاده می کنید بهبود راندمان این سیستم می تواند به شما در کاهش مصرف آب در کشاورزی کمک کند. برای دستیابی به چنین امری باید در طراحی سیستم آبیاری دقت عمل بالایی را به کار گرفت. علاوه بر این با راه اندازی یک سیستم آبیاری با فشار کاری مناسب و تعویض نازل های قدیمی نیز می توانید گام های موثری را در این راستا بردارید.

در این سیستم ها بایستی آبپاش ها در فاصله مناسبی از یک دیگر قرار داشته باشند تا بتوانید به نتایج موردانتظار خود دست یابید. اگر فاصله میان آبپاش ها استاندارد نیست ایجاد یک فاصله استاندارد می توان سیستم را بهبود داده و موجب کاهش مصرف آب در کشاورزی شود.

کاهش مصرف آب در کشاورزی

انتخاب بهترین زمان برای آبیاری و بررسی نیاز آبی محصول

یکی دیگر از پیشنهادهای ما به شما بررسی میزان نیاز محصول به آب است. برای بررسی این میزان نیاز که با نام نیاز آبی نیز شناخته می شود بایستی به عوامل خاصی توجه داشته باشید. اگر بخواهیم اشاره ای اجمالی به این عوامل داشته باشیم می توان میزان تبخیر و تعرق گیاه را نام برد که پس از بررسی آن ها می توان دریافت که گیاهان موردنظر شما برای رشد به چه مقدار آب نیاز دارند.

کسب اطلاعات لازم در این باره به شما کمک می کند تا در دفعات بعدی به میزان لازم گیاهان خود را آبرسانی کنید. حتی اگر بهترین سیستم آبیاری فضای سبز را نیز انتخاب کنید این روش می تواند شرایطی ایده آل را پیش روی شما عزیزان قرار دهد.

آبیاری با توجه به میزان ظرفیت خاک

در حال حاضر خاک های مختلفی را می توان در مزارع کشاورزی دید که هر کدام ظرفیت خاصی برای آبیاری دارند. شناخت این ظرفیت می تواند به شما در کاهش مصرف آب در کشاورزی کمک های بسیار زیادی نماید. اگر بخواهیم در قالب یک مثال این موضوع را بهتر شرح دهیم می توان خاک های سنگین را نام برد.

این خاک ها که با نام خاک رس نیز شناخته می شوند از میزان ظرفیت بالایی برای نگهداری از آب برخوردار هستند؛ بنابراین هنگام آبیاری نیاز خاصی به آب زیاد ندارند. بر این اساس توصیه ما به شما کسب اطلاعات لازم درباره نوع خاک و میزان ظرفیت آن است تا به این طریق یک سیستم آبیاری کارآمدتر را طراحی کنید.

نصب سنسور و کنترلر

خشک بودن سطح خاک همیشه به معنای نیاز گیاه به آب نیست؛ چرا که ممکن است گیاه موردنظر شما در ناحیه ریشه ذخایر آبی لازم را در اختیار داشته باشد.

این ذخایر آبی به خوبی می توانند نیازمندی های گیاه را فراهم سازند؛ بنابراین نیازی به آبیاری مجدد نیست. در صورتی که به اطلاعات دقیقی درباره وجود ذخایر آبی در بخش های پایین تر گیاه دست یابید می توانید شرایط بهتری را برای کاهش مصرف آب در کشاورزی تجربه کنید.

در حال حاضر سنسورها و کنترلرهایی وجود دارند که می توانند در این راستا به شما کمک های قابل توجهی نمایند. این تجهیزات که عمدتا برای سیستم های آبیاری هوشمند مورداستفاده قرار می گیرند با قابلیت های بی نظیر خود این امکان را برای شما فراهم می سازند تا بررسی های دقیقی را درباره خاک مزرعه خود انجام دهید.

طی این بررسی ها می توان شرایط گیاه و خاک را سنجید و به اطلاعات مهمی در راستای دمای خاک و میزان رطوبت آن دست یافت. به موجب این روش شما می توانید تنها در مواقع نیاز زمین های کشاورزی خود را آبیاری کنید و با کاهش دفعات آبیاری به کاهش مصرف آب در کشاورزی نیز کمک نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این تجهیزات آبیاری می توانید با کارشناسان ما در گروه صنعتی آبین پلاست ارتباط برقرار کنید.

استفاده از گیاهان مقاوم در برابر خشکی

سازگاری گیاهانی که کشت می کنید می تواند اثرات قابل توجهی بر این امر داشته باشند. بر این اساس توصیه ما به شما کشت گیاهانی است که موقعیت شما سازگازی بالایی دارند. اثرات این موضوع را زمانی متوجه می شوید که شاهد رشد آن ها در شرایط سخت نیز خواهید بود. این گیاهان در دوره های خشکسالی نیز می توانند مقاومت بالایی از خود در برابر خشکی نشان دهند و همین ویژگی آن ها موجب کاهش میزان آبیاری و جلوگیری از هدررفت آب می شود.

رعایت تناوب زراعی

رعایت تناوب زراعی شرایطی را فراهم می سازد تا بتوان خاک کشاورزی را با رساندن مواد مغذی به آن ها تغذیه کرد. این موضوع اشاره به استفاده از سیستم چرخشی کشت محصول دارد که با توجه به آن کشاورز باید در بازه های زمانی خاصی محصولات متفاوتی را در زمین های خود کشت کند. رعایت تاوب زراعی بهره وری محصول را افزایش خواهد و اثرات مثبتی نیز بر پایداری مزرعه، کاهش میزان استفاده از مواد شیمیایی، کود و سموم دارد.

مالچ پاشی زمین

به عنوان آخرین روش برای کاهش مصرف آب در کشاورزی می توان مالچ پاشی زمین را نام برد. این روش به معنای پوشاندن سطح خاک اطراف گیاهان است. برای اجرای این امر لازم است سطح خاک را با استفاده از ترکیباتی همچون خاک برگ، بقایای گیاهی، کاه و… بپوشانید.

این لایه ترکیباتی بایستی از میزان کیفیت بالایی برخوردار باشد تا به عنوان نوعی عایق از گیاه شما در هنگام خشک شدن محافظت کند.

علاوه بر این مالچ پاشی گزینه ای ایده آل برای حفظ رطوبت خاک است که استفاده از آن مزایای قابل توجهی به همراه دارد. از مهم ترین مزیت های مالپ پاشی می توان به کاهش میزان تبخیر، کنترل فرسایش خاک و تنظیم دمای خاک اشاره نمود که همگی در کنار هم به کاهش مصرف آب در کشاورزی کمک می کنند.

سیستم آبیاری قطره ای چگونه در مصرف آب کمک میکند؟

آبیاری تحت فشار قطره ای چگونه موجب کاهش مصرف آب می شود؟

این پرسشی است که ممکن است ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده باشد. انتخاب بهترین سیستم آبیاری فضای سبز این امکان را برای شما فراهم می سازد تا به یک منبع متعادل و ثابت برای آبیاری گیاهان خود دست یابید. سیستم آبیاری قطره ای یکی از همین سیستم ها است که قابلیت های ویژه ای برای تزریق مواد مغذی به گیاهان را دارد.

با تزریق این مواد مغذی در دوزهای کم شاهد افزایش رشد گیاهان خود خواهید بود و این یعنی تضمین رشد بهینه در صنعت کشاورزی. آشنایی با نحوه اجرای آبیاری قطره ای درختان راه حلی است که می تواند شما را در این مسیر یاری دهد. نوار تیپ آبیاری قطره ای این قابلیت را دارد تا آب و مواد مغذی را با استفاده از واحدهای کوچک به تمام زمین شما ارسال کند.

به بیان ساده تر می توان گفت سیستم آبیاری قطره ای از یک مجموعه قطره چکان ها تشکیل شده است که هرکدام وظیفه دارند تا کود و آب را به صورت هماهنگ در اختیار گیاه قرار دهند. نوار تیپ آبیاری قطره ای بهترین جایگزین برای آبیاری های قدیمی است که موجب کاهش مصرف آب در کشاورزی می شود.

اگر با نحوه اجرای آبیاری قطره ای درختان آشنایی ندارید کارشناسان ما در مجموعه آبین پلاست می توانند اطلاعات مفیدی را در این باره به شما انتقال دهند.

کلام آخر

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه دست یافت که در حال حاضر روش های مختلفی برای کاهش مصرف آب در کشاورزی وجود دارند. از میان این روش ها آبیاری قطره ای عملکرد بهتری برای افزایش بازدهی گیاهان دارد و می تواند به کشاورزان در کاهش مصرف آب کمک کند.

این روش از قطره چکان های خاصی برای ارسال آب و کود به میزان لازم استفاده می کند و کارایی فوق العاده عالی آن موجب محبوبیت این روش شده است.

سوالات متداول

آبیاری قطره ای با ایجاد یک سیستم کارآمد برای تزریق مواد مغذی به گیاهان و استفاده از یک منبع ثابت موجب کاهش مصرف آب در کشاورزی می شود.

آبیاری قطره ای بهترین روش برای آبیاری زمین های کشاورزی است و استفاده از ان مزیت های قابل توجهی به همراه دارد.

امتیاز دهید
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط