گروه صنعتی آبین پلاست

تایمر آبیاری قطره ای چیست و چگونه از آن باید استفاده کرد؟

نکات مهم برای استفاده از تایمر آبیاری قطره ای
فهرست

پیشرفت علم و صنعت همواره در جهت فراهم کردن زندگی آسان برای بشریت بوده و طراحی تایمر آبیاری قطره ای یکی از مصداق‌های کوچک این موضوع به شمار می‌رود. شاید تا چند سال پیش مجبور بودید که دست تنها یا با استخدام نیروی انسانی، عملیات آبیاری فضای سبز را به انجام برسانید، اما امروزه این عملیات به صورت کاملا اتوماتیک انجام می‌پذیرد‌.

آبیاری قطره‌ای به خودی خود یک اقدام هوشمندانه در جهت کاهش مصرف آب است و حال، تایمر آبیاری قطره ای کمک بیشتری به این امر می‌کند. آبیاری قطره ای هوشمند نیازمند نظم و اعتدال می‌باشد که این نظم به‌وسیله یک ابزار کوچک و کارآمد به نام تایمر آبیاری قطره‌ای امکان‌پذیر است.

با وجود یک تایمر آبیاری، تمام گیاهان موجود در فضای سبز، در یک ساعت مشخص و به میزان لازم آب می‌خورند و کاهش مصرف آب در کشاورزی، به حفظ منابع آب کمک شایانی می‌کند.

 شاید نیروی انسانی، تاخیر و تعللی را در آبرسانی به محیط داشته باشد؛ اما با تایمر آبیاری قطره ای، هیچ خطایی ممکن نیست و همه امور آبیاری با نظم و هوشمندی به انجام می‌رسند. انواع نوار تیپ و تجهیزات آبیاری در مجموعه بزرگ آبین پلاست موجود هستند و با بهترین کیفیت و مناسبترین هزینه خدمت شما عزیزان ارائه می‌شوند.

تایمر آبیاری چیست؟

تایمر آبیاری قطره ای دستگاهی کوچک و به بزرگی یک کف دست است که به سادگی روی شیر آب نصب می‌شود و تایم آبیاری گیاهان را تنظیم می‌کند. این تایمر یک ابزار کاربردی و مفید در جهت کاهش مصرف آب در کشاورزی نیز هست. چراکه از آبیاری بیش از حد فضای سبز جلوگیری به عمل می‌آورد و تنها در تایم مشخص شده و به مقدار مشخص، آب را وارد محیط می‌کند.

تایمر آبیاری قطره ای

در آبیاری قطره ای هوشمند، این ابزار یک آیتم ضروری به حساب می‌آید. چراکه چرخه‌های شبانه‌روزی گیاهان را حفظ نموده و موجب برقراری نظم و اعتدال در فرآیند آبیاری می‌شود.

افزون بر مزیتی که این تایمر در صرفه‌جویی از آب دارد، برای رشد گیاهان نیز موثر واقع می‌شود. چراکه مانع کمبود و زیادبود آب گیاهان می‌شود و اینگونه، از خشکیدن یا برعکس، خراب شدن گیاه در اثر آب زیاد جلوگیری می‌کند. از طرفی اگر ساعت آبیاری گیاهان مادام تغییر کند، تنش‌های محیطی مانع از رشد و نمو طبیعی گیاه می‌شوند و چرخه‌های شبانه‌روزی که در گلدهی، باروری و رشد گیاه دخیل هستند را برهم می‌زنند.

توجه داشته باشید که با وجود تایمر آبیاری قطره ای، عملیات آبیاری فضای سبز یا آبیاری قطره ای گلدان ها در منزل بدون حضور شما انجام می‌پذیرد و از هزینه‌های استخدام نیروی انسانی و مصرف بی‌رویه آب کاسته می‌شود.

ویژگی های تایمر آبیاری قطره ای که باید بدانید

همانطور که پیش‌تر نیز شرح دادیم، تایمر آبیاری قطره ای ابزاری است که روی شیر آب نصب می‌ شود و زمان شروع آبیاری، مدت زمان آبیاری و فاصله بین دو تایم آبیاری را کنترل می‌کند. اما اگر برای آبیاری قطره ای گلدان ها در منزل نیاز به خرید یک تایمر کارآمد دارید، آشنایی با یکسری ویژگی‌ های تایمر برایتان الزامی است:

اجزای سازنده تایمر آبیاری

در بازار فروش تجهیزات آبیاری، انواع مختلفی از تایمرها را ملاحظه می‌کنید. اما به‌طورکلی بسیاری از اجزای سازنده آن‌ها مشترک می‌باشد. این اجزا عبارتند از: کیت یا برد الکترونیکی، دکمه‌های تنظیمات، شیر برقی، فیلتر، رابط شیر آب و..  .

لازم به ذکر است که‌ بخش عمده تایمر آبیاری قطره ای در یک پوشش پلاستیکی بادوام قرار می‌گیرد که نسبت به سرما و گرما و تابش نور خورشید مقاوم است و در فصول مختلف، عملیات آبیاری را واپایش می‌کند. اما با اینحال توصیه می‌شود که تایمر در ناحیه‌ای به دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد تا دوام بهتری داشته باشد. همچنین جلوگیری از یخ زدگی و خیس شدن مداوم تایمر زیر باران به افزایش عمر آن کمک می‌کند و کارایی آن را بهبود می‌دهد.

نحوه اتصال تایمر آبیاری قطره ای

برای اتصال تایمر آبیاری قطره ای به شیر آب، نیازی به متخصص نیست و این کار با یک نگاه اجمالی به راهنمای دستگاه امکان‌ پذیر است. هر تایمر آبیاری قطره‌ای، دارای دو جهت مختلف می‌باشد که یک جهت به منبع آب وصل می‌شود و ‌آب از آن سمت ورود پیدا می‌کند؛ و سمت دیگر خروجی دستگاه است که از طریق لوله‌های آبرسان، به نازل‌ها و در اصل گسیلنده‌ها راه می‌یابد. (منظور از نازل، لوله قطره چکان دار است که در مقاله “لوله قطره چکان دار چیست؟” بیشتر به آن پرداخته‌ایم.)

باید توجه کنید که اتصال تایمر به شیر آب نیاز به رابط‌های رزوه‌ای دارد و این رابط‌ها به همراه تایمر خدمت مشتریان گرامی ارائه می‌شوند. اما اگر در بسته تایمر چنین رابط‌هایی موجود نبود، به‌صورت تک نیز امکان خریداری آن وجود دارد. این رابط‌ها جنس‌ها و سایزهای متنوعی دارند و معمولا با هزینه ناچیزی به فروش می‌رسند. و مهم است هنگام خرید توجه داشته باشید که سایز رابط با شیر آب مدنظرتان تناسب داشته باشد.

اتصالات آبیاری قطره‌ای

استفاده از فیلتر و آب بندی اتصالات

 اگر احساس می‌ کنید که کیفیت آب کشاورزی پایینتر از حد مطلوب است، توصیه می‌شود که پیش از نصب تایمر، یک فیلتر مناسب نیز خریداری کنید تا کیفیت آب را بهبود دهد‌. همچنین استفاده از واشر و نوار تفلون در آب بندی اتصال اقدامی هوشمندانه به شمار می‌رود که از نشت آب در اثر تغییرات دمایی و تجمع رسوبات جلوگیری به عمل می‌آورد.

به‌طور کلی راه‌ اندازی تایمر آبیاری قطره ای شیوه آسانی دارد؛ به‌ طوری‌که اول باید باتری ها را در جای خود قرار دهید و پس از تنظیم دستگاه، مطابق راهنمایی که در کاتالوگ وجود دارد، تایمر را به شیر آب متصل کنید. برای قرار دادن باتری نیز باید درب کشویی تایمر را باز کنید و پس از جایگذاری دو باتری قلمی، آن را به طور محکم ببندید.

هرگاه هشدار ضعیف و تمام شدن باتری را بر صفحه دیجیتال تایمر مشاهده کردید، برای تعویض باتری اقدام کنید و اینگونه، عمر دستگاه را افزایش دهید. معمولا برای هر فصل آبیاری نیاز به باتری جدید دارید و نباید برای تعویض باتری تاخیر و تعلل کنید. (ماندن باتری تمام شده در تایمر، عمر آن را کاهش می‌دهد.)

موارد قابل تنظیم در تایمر آبیاری قطره ای

پس از راه‌اندازی تایمر آبیاری قطره ای، فاکتورهای مختلفی را می‌توان تنظیم کرد تا توسط تایمر کنترل شوند. از جمله این فاکتورها، مدت زمان آبیاری یا مدت زمانی است که تایمر به آب ورودی از منبع اجازه گذر می‌دهد؛ که به عنوان مثال برای ۵ دقیقه تنظیم می‌شود.

بعد از این، لازم است فاصله بین دو آبیاری تعیین شود تا نظم ۱۲ یا ۲۴ ساعته آبیاری برقرار گردد. همچنین اگر بخواهید، امکان دستی کردن تنظیمات تایمر وجود دارد و پس از آبیاری دستی، دوباره روال اتوماتیک آبیاری اعمال می‌شود.

مزایای استفاده از تایمر آبیاری قطره ای

  • استفاده از تایمر آبیاری قطره‌ای، از هدررفت زمان و انرژی برای آبیاری فضای سبز جلوگیری می‌کند.
  • با کمک تایمر، در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود. چراکه اگر آب اضافه‌ای روی سطح خاک بماند، میزان تبخیر نیز افزایش می‌یابد.
  • در فرآیند رشد و نمو گیاهان، همه چیز در یک ریتم مشخص شبانه‌روزی قرار دارد و استفاده از تایمر، با حفظ این ریتم، موجب گلدهی و باردهی گیاهان در زمان مناسب می‌شود.
  • حفظ مقدار ثابت آب در آبیاری قطره‌ای به کمک تایمر، از خشکیدن گیاهان در اثر کم آبی، و همچنین از خراب شدن ریشه در صورت پرآبی جلوگیری به عمل می‌آورد.
  • با استفاده از تایمر، هزینه‌های مربوط به استخدام نیروی انسانی جهت آبیاری محیط کاهش می‌یابد.
  • در این نوع آبیاری، هیچگونه خطایی وجود ندارد و همه امور در تایم خود انجام می‌شوند.
  • استفاده از تایمر آبیاری نیازی به اتصال برق ندارد.
  • با کمک تایمر، دغدغه‌ای برای آبیاری قطره ای گلدان ها در منزل در هنگام مسافرت نیز وجود نخواهد داشت و همه امور با حداقل هزینه و در زمان خود انجام می‌گیرند.
نکات مهم برای استفاده از تایمر آبیاری قطره ای

نکات فنی مهم در نگهداری از تایمر آبیاری قطره ای

برای افزایش عمر مفید تایمر ، رعایت یکسری نکات الزامی است:

  • نور مستقیم خورشید می‌ تواند تایمر را دچار اختلال و مشکل کند و برای حفاظت از آن توصیه می‌شود که یک حوله ضخیم را روی تایمر متصل به شیر قرار دهید.
  • از طرفی در فصول آذر تا بهمن که هوا در سردترین حالت است، امکان یخ زدگی تایمر وجود دارد و بهتر است که در این مدت، از سیستم هوشمند تایمر استفاده نکنید.
  • اگر می‌ خواهید که فرآیند آبیاری با نظم خاص تایمر انجام گیرد، باید اطمینان حاصل کنید که باتری انرژی لازم را دارد و در نبود شما به اتمام نمی‌رسد. و تعویض ۴ ماه یکبار باتری، اقدامی هوشمندانه است که از این اتفاق جلوگیری به عمل می‌آورد.
  • توجه داشته باشید که هنگام قرار دادن باتری در تایمر به‌هیچ عنوان نباید رطوبتی بر سطح باتری باشد. افزون بر این نکات، استفاده از فیلتر آب کمک شایانی به تایمر می‌کند و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد.
  • دقت کنید که فیلتر تصفیه آب در شرایطی که آب کیفیت مناسب را ندارد، نه تنها به کارکرد تایمر کمک می‌کند؛ بلکه باعث شادابی و رشد بهتر گیاهان نیز می‌شود.

انواع تایمر آبیاری خانگی

انواع تایمرهای آبیاری قطره‌ای، به دو صورت باتری خور و دیجیتال کاربرد دارند. هر کدام از این انواع در شرایط به خصوصی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و از قابلیت‌ های متنوعی برخوردار هستند:

تایمر آبیاری قطره‌ای باتری‌ خور

تایمر آبیاری قطره‌ای باتری خور دارای دو جزء اصلی کنترلر و شیر برقی است و در دو نوع مکانیکی و دیجیتالی کاربرد دارد. طول عمر باتری در نوع اورجینال تایمر باتری‌خور، یک سال است. اما اگر از انواع ارزان‌تر استفاده کنید، ۳ تا ۶ ماه عمر مفید باتری می‌باشد.توصیه می‌ شود برای استفاده از تایمر آبیاری قطره‌ای باتری‌خور، از باتری با کیفیت استفاده کنید که عمر مفید دستگاه را کاهش ندهد.

تایمر آبیاری

تایمر آبیاری قطره‌ای دیجیتال

در تایمر آبیاری قطره‌ای دیجیتال، صفحه نمایشگری را شاهد هستیم که امکان قفل کردن آن وجود دارد و با تنظیم پنل، می‌تواند پس از ۳۰ ثانیه سکون، خاموش شود. تنظیم ساعات آبیاری و دوره‌های آبرسانی به فضا در این نوع تایمر راحت‌ تر است و نمایش ظرفیت باتری در صفحه نمایشگر، به تعویض به موقع آن کمک شایانی می‌کند.شایان ذکر است که این تایمرها نیز دارای دو نوع تک خروجی و دو خروجی می‌باشند که بر اساس قابلیت‌های خاص خود انتخاب می‌شوند.

سخن پایانی

اگر قصد خرید تایمر آبیاری قطره ای یا دیگر تجهیزات آبیاری را دارید و می‌خواهید بدانید که لوله قطره چکان دار چیست؟ پیشنهادات می‌شود به صفحه اصلی سایت آبین پلاست سری بزنید. در مجموعه بزرگ و خوش سابقه آبین پلاست می‌ توانید تمامی تجهیزات آبیاری را با بالاترین کیفیت و مناسبترین هزینه، تهیه نمایید.

1/5 - (1 امتیاز)
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط