گروه صنعتی آبین پلاست

لوله قطره چکان دار چیست؟ معرفی بهترین قطره چکان آبیاری قطره ای

لوله قطره چکان آبیاری قطره ای چیست؟
فهرست

قطره چکان آبیاری قطره ای را می توان به عنوان گسیلنده ای کوچک معرفی کرد که تولیدکنندگان برای ساخت آن ها از پلاستیک های باکیفیت استفاده می کنند. در حال حاضر به طور گسترده ای از این قطره چکان ها برای آبیاری باغات استفاده می شود چرا که قابلیت های خاصی در این زمینه دارند. عملکرد قطره چکان های آبیاری به گونه ای است که می توانند آب را به صورت قطرات پیوسته در اختیار درختان قرار دهند.

این قطرات دبی کمی جهت انتقال دارند و قطره چکان ها می توانند در هر ساعت 1 تا 24 لیتر آب را به درختان انتقال دهند. ویژگی ها و مزیت های بارز این قطره چکان ها موجب شده تا استفاده بسیار زیادی داشته باشند؛ اما این ویژگی ها چه هستند؟ در ادامه این نوشتار به بررسی هرچه بیشتر قطره چکان های آبیاری قطره ای خواهیم پرداخت. تا انتها با ما همراه باشید.

تعداد قطره چکان برای هر درخت

در این راستا بایستی به فاکتورهای خاصی مانند اندازه و سن درختان توجه کرد زیرا می توانند اثرات قابل توجه ای بر انتخاب تعداد قطره چکان ها داشته باشند. اگر درخت شما یکساله است که بایستی یک نوار تیپ آبیاری قطره ای مرطوب را در ردیف درخت ایجاد کنید؛ اما اگر درختان قدیمی هستند نیاز به آرایش مستقیم دو ردیفه خواهید داشت تا به این طریق نیازمندی های درخت را برآورده سازید.

علاوه بر این آبیاری قطره ای لازم است به یک هم پوشانی عالی برای پیازهای رطوبتی دست یابید. روش های مختلفی می توانند به شما در بررسی تعداد قطره چکان برای هر درخت کمک کنند. مهم ترین روش آزمون خطا است که کاربردهای خاص خود را دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از کارشناسان ما در مجموعه آبین پلاست کمک بگیرید.

انواع قطره چکان آبیاری قطره ای

قطره چکان آبیاری دارای انواع مختلفی بوده و هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. شما می توانید با توجه به نیاز خود این محصولات را از طریق مجموعه ما با عنوان آبین پلاست با بالاترین کیفیت خریداری کنید.

انواع قطره چکان آبیاری قطره ای

قطره چکان خود تنظیم

قطره چکان های خود تنظیم که با نام قطره چکان فشار ثابت نیز شناخته می شوند نمی توان میزان خروجی آب را تنظیم کرد. به بیان ساده تر می توان گفت قطره چکان های خود تنظیم دارای یک عدد مشخص برای خروجی آب هستند و این عدد ثابت بوده و غیرقابل تغییر است.

قطره چکان یورو دریپ

عملکرد این دسته از قطره چکان ها نیز شبیه قطره چکان های خود تنظیم است با این تفاوت که میزان دبی خروجی با دبی ورودی آب ارتباطی با یک دیگر ندارند.

در ساختار این مدل از قطره چکان آبیاری قطره ای می توان دیافراگم های سیلیکونی خاصی را دید که در صورت تامین فشار حداقلی می توانند دبی خروجی آب را تا 4 لیتر در ساعت تنظیم کنند. این قطره چکان ها کاربردهای بسیار زیادی دارند و می توان استفاده گسترده از آن ها را شاهد بود.

قطره چکان تنظیم شونده

برخلاف نمونه های قبلی برای این نوع از قطره چکان آبیاری نیازی به تعیین دبی خروجی نیست. این قطره چکان ها به گونه ای تولید می شوند که می توان دبی خروجی آن ها را از 2 تا 32 لیتر در ساعت تنظیم کرد.

قطره چکان آبیاری چیست؟

در حال حاضر منابع آب کشاورزی با محدودیت های بسیار زیادی مواجه هستند؛ بنابراین بایستی به فکر راهکاری مناسب برای استفاده درست از این منابع آبی بود. آبیاری قطره ای از جمله راه حل هایی است که به عنوان نوعی الگوی آبیاری شناخته می شود. در این الگو کشاورزان از لوله های خاصی جهت تامین آب یک منطقه استفاده می کنند تا به این طریق مانع از مصرف بی رویه آب شد.

آبیاری قطره ای مزیت های بسیار زیادی به دنبال دارد به همین جهت از محبوبیت قابل توجه ای نیز میان کشاورزان برخوردار است. در این روش می توان بیشترین بازدهی را برای آبیاری درختان شاهد بود و از هرگونه اتلاف و تبخیر آب جلوگیری کرد.

لوله هایی که عمدتا برای آبیاری مورداستفاده قرار می گیرند از نوع لوله 16 هستند. در این سیستم قطره چکان هایی نیز مورداستفاده قرار می گیرند که با نام قطره چکان آبیاری قطره ای شناخته می شوند. این قطره چکان ها با قابلیت های بی نظیر خود می توانند آب درختان را به صورت قطره ای تامین سازند.

مزیت های استفاده از قطره چکان آبیاری قطره ای

در این بخش از نوشته قصد داریم تا به بررسی مزیت های استفاده از قطره چکان های آبیاری پرداخته و در این راستا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مزیت های استفاده از قطره چکان آبیاری قطره ای

این مزایا به صورت زیر هستند :

  • قطره چکان ها این توانمندی را دارند تا بازدهی را افزایش داده و راندمان آبیاری را بهبود بخشند.
  • با استفاده از قطره چکان ها می توان عملکرد محصولات باغی را تا حد قابل توجه ای افزایش داد.
  • قطره چکان ها گزینه ای عالی برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب بوده و می توانند به شما در استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی کمک های شایانی نمایند.
  • این وسایل قابلیت های بی نظیری در کاهش شوری دارند.
  • استفاده از قطره چکان های آبیاری شرایطی را پیش روی شما قرار می دهد تا هزینه های آبیاری را کاهش داده و به این ترتیب نیاز کمتری نیز به نیروی کارگری داشته باشید.
  • عملیات زراعی را می توان با استفاده از قطره چکان ها راحت نمود.
  • قطره چکان ها مقاومت بسیار زیادی در برابر مواد شیمیایی، سموم و دیگر عوامل آسیب رسان دارند.

نحوه کار قطره چکان آبیاری قطره ای

برای بررسی نحوه کار قطره چکان آبیاری لازم است تا اشاره ای به فرایند آبیاری قطره ای داشته باشیم. اساس کار آبیاری قطره ای به این شکل است که برای آب یک شبکه کم فشار در نظر گرفته می شود.

در این شبکه آب به واسطه یک الگوی از پیش تعیین شده توزیع می گردد تا بتوان تمام درختان را به بهترین شکل ممکن آبیاری کرد.

در این شرایط شما برای خروج آب نیاز به وسیله های خاصی با نام قطره چکان های آبیاری قطره ای دارید. قطره چکان ها با توجه به عملکردی که دارند از یک نازل برای کاهش فشار آب استفاده می کند تا بتوان دبی خروجی را تغییر داد.

پس از خروج آب از قطره چکان نوبت به جریان آن در خاک می رسد که می توان برای آن از نوار تیپ آبیاری قطره ای کمک گرفت.

انواع قطره چکان بر اساس تنظیم کنترل فشار

در بخش های قبل نیز اشاره ای به انواع قطره چکان آبیاری قطره ای داشتیم. این وسایل را با توجه به تنظیم کنترل فشار به دسته های مختلفی تقسیم می کنند که شامل موارد زیر می شوند:

قطره چکان نرمال

قطره چکان های نرمال از قابلیت تنظیم برخوردار نیستند. زمانی که فشار آب در لوله ها افزایش یابد آّب با فشار بیشتری خارج می شود. در مقابل با کاهش فشار سیال در لوله ها خروج آب کاهش خواهد یافت.

قطره چکان تنظیمی

دبی آب در این دسته از قطره چکان های آبیاری ثابت نیست و می توان آن را تنظیم کارد. برای این کار طراحان و تولیدکنندگان پیچی را بر روی قطره چکان قرار داده اند تا به واسطه این پیچ میزان فشار آب خروجی را مشخص کنید. اگر قصد آبیاری مناطقی را دارید که دارای شیب هستند ما به شما استفاده از این مدل قطره چکان را پیشنهاد نمی کنیم زیرا درختان گیاهانی که در بخش های هموارتر قرار دارند نمی توانند از آب خروجی استفاده کنند.

قطره چکان های خود تنظیم شونده

قطره چکان های خود تنظیم شونده از نوعی دیافراگم سیلیکونی برخوردار هستند. این دیافراگم ها برای تنظیم فشار آب کاربرد دارند و می توانند تمام گیاهانی را که در سطوح مختلف قرار دارند تا آبیاری کنند.

انواع قطره چکان

قطره چکان آبیاری پرسی

ساختار این نوع از قطره چکان آبیاری قطره ای به گونه ای طراحی شده است که نمی توانید با بازکردن آن ها فرایند رسوب گیری قطره چکان را انجام دهید. میزان دبی در نظر گرفته شده برای این قطره چکان ها ثابت بوده و بین 4 تا 8 لیتر در ساعت متغیر است.

این قطره چکان ها نیز دارای دیافراگم سیلیکونی هستند و در صورتی که کیفیت بالایی داشته باشند می توانند مقاومت زیادی را از خود در برابر تغییرات آب و هوایی، اشعه های مضر خورشید و خوردگی نشان دهند. قطره چکان های پرسی کاربردهای بسیار زیادی برای آبیاری زمین های شیب دار دارند و به خوبی می توانند نیازمندی های شما را برآورده سازند.

قطره چکان آبیاری بازشونده

برخلاف قطره چکان های پرسی این دسته از قطره چکان های آبیاری دارای قابلیت های لازم برای باز شدن و تمیز شدن دارند. براین اساس می توان آن ها را هنگام آبیاری باز نموده و تمیز کرد. این دسته از قطره چکان ها نیز خود تنظیمی هستند و دوام و ماندگاری بالایی در برابر عامل های آسیب رسان مانند تغییرات آب و هوایی و خوردگی دارند.

قطره چکان آبیاری ضد چکه

عملکرد این مدل از قطره چکان های آبیاری قطره ای به این شکل است که در صورت کاهش میزان فشار آب، فعالیت قطره چکان ها متوقف می شود. با افزایش فشار آب مجددا قطره چکان ها باز شده و فعالیت خود برای آبیاری زمین ها را ادامه می دهند.

کلام آخر

براساس مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه دست یافت که قطره چکان آبیاری قطره ای این توانایی را دارد تا به صورت قطره ای و با میزان فشارهای مختلفی زمین ها و باغات کشاورزی را آبیاری کند. استفاده از قطره چکان ها مزایای قابل توجه ای برای شما به دنبال دارد که از مهم ترین آن ها می توان به مصرف بهینه آب و جلوگیری از اتلاف آن اشاره نمود.

سوالات متداول

این قطره چکان ها با توجه به تنظیم کنترل فشار شامل قطره چکان های نرمال تنظیمی، تنظیم شونده، پرسی، باز شونده و ضد چکه می شوند.

از این دیافراگم ها عمدتا برای تنظیم فشار آب خروجی استفاده می گردد.

5/5 - (1 امتیاز)
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط