گروه صنعتی آبین پلاست

بهترین روش آبیاری قطره‌ای درختان میوه

معرفی روش های آبیاری قطره ای درختان میوه
فهرست

آیا با اصول آبیاری قطره‌ای درختان میوه آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید که چه روش‌هایی برای آبیاری درختان کاربرد دارند؟

معمولا در مناطقی که خشک یا نیمه خشک هستند، از روش‌های مختلفی برای آبیاری یک درخت استفاده می‌شود. چرا که عدم رسیدن آب به یک درخت موجب خشک شدن گیاه شده و آثار منفی دیگری را هم در پی دارد. به همین دلیل خیلی از باغدارانی که با روش‌های نوین آبیاری آشنایی ندارند، به دنبال استفاده از بهترین روش آبیاری درختان هستند.

با توجه به این که هر درختی با توجه به یک سری اصول خاص رشد می‌کند، پس باید با اصول آبیاری هم آشنا بود. به هر حال آنچه که مهم است، این است که مواد مغذی برای رشد گیاه به خوبی به آن برسد. یکی از روش‌های نوینی که به عنوان بهترین روش آبیاری هم شناخته شده است، روش آبیاری قطره‌ای است.

تا زمانی که شما با سایر روش‌های آبیاری آشنا نباشید، نمی‌توانید این تکنیک را به عنوان برترین تکنیک به کار ببندید. پس با ما در آبین پلاست همراه باشید تا همه چیز را در مورد یک روش آبیاری خاص برای درختان میوه بدانید.

انواع روش‌ های آبیاری درختان میوه

قبل از این که با روش آبیاری قطره‌ای درختان میوه که در حال حاضر بهترین روش آبیاری هم هست آشنا شوید، باید انواع روش‌های آبیاری را بشناسید. معمولا در مناطقی که میزان بارش سالیانه آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی لیتر است، استفاده از یک روش عالی برای آبیاری درختان اهمیت پیدا می‌کند.

آبیاری نشتی

از آنجایی که ممکن است خیلی از کشاورزان با بهترین روش‌ ها آشنایی نداشته باشند و این به ضرر آن‌ها تمام شود، قصد داریم این روش‌ها را برایتان معرفی کنیم:

روش آبیاری نشتی

همه ما می‌دانیم که در مراتع مختلف زمین‌ها و باغات زیادی وجود دارند. برای آبیاری کردن باغاتی که مسطح نیستند، می‌توان از این روش استفاده کرد. با استفاده از این روش به راحتی می‌توانید اکسیژن مورد نیاز گیاه را تامین کنید و مانع پوسیدگی ریشه درخت شوید. در نتیجه رشد و نمو درخت به خوبی پیش خواهد رفت.

آبیاری غرقابی درختان میوه

روش غرقابی یکی از متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌ها برای آبیاری درختان میوه به شمار می‌آید. با روی کار آمدن تکنیک آبیاری قطره‌ای درختان میوه، این روش کمتر مورد استفاده قرار گرفت اما باید توجه داشت که به وسیله این روش می‌توان کل باغ را به صورت همزمان آبیاری کرد. البته مشکلی که روش غرقابی دارد و باعث طرد شدن آن شده است، هدر رفت آب است. در این روش ممکن است آب زیادی که هدر می‌رود، باعث بالا آمدن سطح نمک خاک شود. در نتیجه رشد درختان با اختلال مواجه خواهد شد. به همین دلیل روش قطره‌ای آبیاری را جایگزینی مناسب برای این روش می‌دانند.

روش آبیاری کرتی درختان میوه

برای این که از روش آبیاری کرتی استفاده کنید، ابتدا باید نوعی مرزبندی را در اطراف درخت به وجود بیاورید. سپس اطراف درخت را کرت بندی کنید و در نهایت آب را به درخت برسانید. این روش به دلیل این که بازدهی چندانی ندارد، از استقبال زیادی هم برخوردار نشده است. به ندرت پیش می‌آید که یک باغدار روش کرتی آبیاری را برای رشد دادن درختان میوه انتخاب کند.

روش آبیاری بارانی

از روش آبیاری بارانی که یک روش مصنوعی هم نامیده شده است، برای زراعت استفاده می‌شود. اگر زمین شیب دار باشد و خاک آن نفوذ پذیری بالایی داشته باشد، این روش بسیار مناسب است. برای خاک‌هایی که عمق کمی دارند نیز روش آبیاری بارانی را مناسب می‌دانند.

روش آبیاری قطره‌ای

و اما بهترین روش آبیاری درختان، آبیاری قطره‌ای است. این سیستم آبیاری یک تفاوت عمده با سایر سیستم‌های آبیاری دارد. همین تفاوت باعث شده است که این روش به عنوان بهترین روش برای آبیاری درختان شناخته شود. در آبیاری قطره‌ای درختان میوه تنها یک نقطه خاص از خاک که ‌گیاه در آن رشد کرده است، مرطوب می‌شود.

در نتیجه آب هدر رفت ندارد و گیاه به خوبی منابع تغذیه‌ای خود را از خاک می‌گیرد. این روش باعث می‌شود که علف هرز در اطراف درخت رشد نداشته باشد و کیفیت آبیاری افزایش پیدا کند. شما با به کار گیری سیستم آبیاری قطره‌ای اتوماتیک یا معمولی می‌توانید میزان آبی که باید به درخت برسد را تنظیم کنید.

بهترین روش آبیاری قطره‌ای درختان میوه

نحوه اجرای آبیاری قطره‌ای درختان

این که بدانید نحوه اجرای آبیاری قطره‌ای درختان چیست، به شما کمک می‌کند که تصمیمات بهتری را در رابطه با استفاده کردن یا نکردن از این روش بگیرید. در این سیستم آبیاری فضای سبز ابتدا آب را با استفاده از پمپ وارد لوله‌ها می‌کنند. به دلیل ساختاری که این لوله‌ها دارند، شن و مواد اضافی آب ته نشین شده و آب خالص به گیاه می‌‌رسد.

سپس با استفاده از فیلترهای موجود در سیستم آبیاری قطره‌ای درختان میوه، مواد اضافی از آب گرفته شده و در نهایت آب به گیاه می‌رسد. لوله‌هایی که در این روش کاربرد دارند، اصلی‌ترین راه ارتباطی آب درون مخزن با گیاه هستند.

اصول آبیاری قطره‌ای درختان میوه

برای این که آبیاری قطره‌ای درختان میوه را به خوبی پیس ببرید، باید با اصولی که در این زمینه وجود دارند آشنایی کامل داشته باشید. توجه به این اصول باعث می‌شود که با حداقل آب و هزینه، حداکثر استفاده را از یک سیستم آبیاری فضای سبز ببرید.

طبق اصول آبیاری قطره‌ای شما باید بهترین زمان آبیاری قطره‌ای را بدانید. بهترین زمان برای آب دادن به درختان میوه اول صبح است‌. پس در اول صبح سیستم آبیاری قطره‌ای اتوماتیک را فعال کنید و شاهد رشد و نمو درختان خود باشید.

اصل دیگری که در این زمینه باید بدان توجه داشته باشید، سن و نوع درخت است. مسلما نوع آبیاری قطره‌ای درختان میوه با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. برای مثال درخت گردو ممکن است آب کناری را نسبت به درخت سیب نیاز داشته باشد یا بالعکس. حال اگر با نوع درخت و نوع نیاز آن آشنا نباشید، چطور می‌خواهید میزان آب مورد نیاز را تنظیم ‌کنید.

به عنوان اصل سوم در اصول آبیاری قطره‌ای درختان میوه باید بگوییم که اجزاء این نوع از آبیاری اهمیت دارند. چرا که عدم وجود یکی از آن‌ها ممکن است کل سیستم آبیاری را با اختلال مواجه سازد. شما می‌توانید به کمک آبین پلاست در زمینه خرید اجزای این سیستم راهنمایی شوید و بهترین سیستم آبیاری قطره‌ای را در باغ خود پیاده سازی کنید.

مزایای سیستم آبیاری قطره‌ای درختان

آبیاری قطره‌ای درختان میوه دارای مزایای زیادی است. شاید دلیل این که این روش را یکی از بهترین روش‌های آبیاری می‌دانند هم وجود همین مزایا باشد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

  • آبیاری قطره‌ای باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شده و استفاده از آب را به حداقل می‌رساند. با حداقل شدن مصرف انرژی و آب، هزینه‌های ناشی از آبیاری باغ نیز کاهش خواهد یافت.
  • با استفاده از سیستم آبیاری فضای سبز می‌توانید رشد علف‌های هرز را به حداقل برسانید و به کاهش فرسایش خاک‌ کمک کنید. با این ‌وجود دیگری نیازی هم به تسطیح خاک یا به کار گرفتن نیروهای انسانی برای تمیز کردن باغ نخواهد بود.
  • با استفاده از شیرها و دریپرهایی که در این سیستم به کار گرفته می‌شوند، می‌توان میزان مصرف آب را تنظیم نمود.
  • به کار گیری سیستم آبیاری قطره‌ای درختان میوه نه تنها مصرف کودهای شیمیایی به حداقل می‌رسد بلکه امکان رشد قارچ و باکتری‌‌های ناشی از آبیاری هم کم می‌شود. در نتیجه درختان سالم‌تر خواهند ماند.
  • این روش آبیاری انعطاف پذیری بالایی دارد و برای هر نوع باغی مناسب است.
  • در این سیستم امکان استفاده کردن از آب بازیافتی یا آب غیر قابل آشامیدن وجود دارد.
مزایای سیستم آبیاری قطره‌ای درختان

نکات مهم در استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای درختان میوه

حال که دانستید سیستم آبیاری قطره‌ای درختان میوه چیست، بهتر است با نکاتی که برای آبیاری قطره ای باید بدانید بیشتر آشنا شوید.

برخی از نکات مهم در زمینه آبیاری قطره‌ای گیاهان و درختان عبارت اند از :

  • به دلیل این که سیستم‌های آبیاری قطره‌ای فوق العاده انعطاف پذیر هستند، باید از چند واحد استقاده کنید چرا که یک واحد سیستم آبیاری قطره‌ای نمی‌تواند نیاز تمامی گیاهان را برطرف کند.
  • اگر از نحوه اجرای آبیاری قطره‌ای درختان مطلع باشید، قبل از این که خروجی‌های سیستم را نصب کنید، از درست بودن سیستم اطمینان حاصل خواهید کرد.
  • برای جلوگیری از جویده شدن لوله‌ها توسط جانوران بهتر است آن‌ها را کمی بالاتر از سطح زمین نصب کنید.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد آبیاری قطره‌ای درختان میوه که بهترین نوع از آبیاری است، با شما صحبت کردیم. اگرچه از قدیم الایام تا کنون روش‌های متعددی روی کار آمده‌اند که با استفاده از آن‌‌ها درختان آبیاری می‌شوند اما مهم این است که کدام روش بیشترین بهره وری را به وجود می‌آورد. روش آبیاری قطره‌ای روشی است که در آن حداقل آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاک همیشه مرطوب است. این روش برای زمین‌های غیر مسطح نیز روشی مناسب است.

شما باغداران گرامی با راه اندازی زیر ساخت‌های این روش می‌توانید به مدت طولانی از آن استفاده کنید. در این زمینه اگر سوالی دارید، آن را با آبین پلاست در میان بگذارید.

در این روش ابتدا آب در یک مخزن جمع آوری شده و سپس با استفاده از پمپ وارد لوله‌ها می‌شود. سپس تمامی ناخالصی‌ها از آب گرفته شده و آب به درخت می‌رسد. شما می‌توانید در هر روز به کمک این روش از آبیاری، به درختان میوه آب بدهید.

هزینه‌های این روش به عواملی همچون حجم لوله کشی و مساحت باغ بستگی دارد. پس هزینه‌های ثابتی برای آن در نظر گرفته نشده‌اند.

امتیاز دهید
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط