گروه صنعتی آبین پلاست

باید ها و نباید های آبیاری قطره‌ ای نوار تیپ

نکات مهم در آبیاری گیاهان
فهرست

کشاورزان و باغداران هنگام آبیاری قطره‌ای باید نکات متنوعی را در نظر داشته باشند تا بتوانند بهترین شیوه و نوع این سیستم را برای گیاهان خود به اجرا در بیاورند.در سیستم آبیاری قطره ای باید ها و نباید های بسیار زیادی وجود دارد که آبین پلاست سعی در جمع آوری تمامی این نکات کرده است.

داشتن بهترین شرایط آبیاری قطره‌ای علاوه بر آن که باعث می‌ شود به گیاه آسیبی وارد نشود ؛ بلکه می‌ تواند بر روی نتیجه محصولات نیز تأثیر مستقیم داشته باشد. در صورت رعایت کردن باید ها و نباید های آبیاری قطره‌ای می‌ توانید علاوه بر آن که به زمین بهترین شرایط را ارائه دهید تا گیاه به راحتی در آن رشد داشته باشد ، بلکه شما می‌ توانید یک آبیاری اصولی را در پیش بگیرید و در مصرف آب و انرژی صرفه جویی کنید.

در ادامه شما را با باید ها و نباید های آبیاری قطره‌ای نوار تیپ آشنا خواهیم کرد.

آبیاری قطره‌ ای چیست؟

بهتر است قبل از آن که شما را با باید ها و نباید های آبیاری قطره نوار تیپ آشنا کنیم بهتر است کمی در خصوص این سیستم بیشتر بدانید. این سیستم در صنعت کشاورزی به نام روشی موضعی و یا میکرو نیز شناخته می‌ شود.

در این سیستم برعکس سیستم‌ های آبیاری سنتی آب با فشار بسیار پایین از روزنه‌ هایی که این سیستم دارد به ریشه گیاهان می‌ رسد. در این روش مساحت و عمق بسیار کمی از سطح خاک مرطوب می‌ شود، همین امر نیز باعث می‌ شود که میزان تبخیر آب به کمترین حد خود برسد.

آبین پلاست با داشتن کارشناسان حرفه‌ ای در این حوزه تمامی نکات مهم خرید نوار تیپ آبیاری را برای شما بیان کرده‌اند. زیرا این سیستم دارای قطره چکان‌ ها و نوار های تیپ‌ های متنوعی می‌ باشد و شما باید با توجه به نیاز مزرعه و یا باغ خود آن‌ ها را انتخاب کنید.

سیستم آبیاری قطره‌ای به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند کارایی بسیار بالاتری نسبت به دیگر سیستم‌ های آبیاری را از خود نشان دهد و در خصوص مصرف آب و حتی نیروی انسانی صرفه جویی کند.

آبیاری قطره‌ای اتوماتیک یکی از بهترین انواع سیستم‌ ها آبیاری قطره‌ای می‌ باشد که به صورت اتوماتیک میزان زمان دهید آبیاری و نوع خروجی را تنظیم کرده و در زمان اتمام آبیاری به صورت اتوماتیک سیستم خاموش خواهد شد.

این سیستم دارای تجهیزات متنوعی می‌ باشد که در زمان خرید و نصب این سیستم باید نکات متنوعی از باید ها و نباید ها را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین سیستم را برای مزرعه و یا باغ خود به وجود آورید.

چه کاری را در آبیاری قطره ای انجام ندهیم

مهم‌ ترین نکات هنگام آبیاری قطره‌ای

در ادامه با آبین پلاست ، شما را با مهم‌ ترین نکاتی که باید در آبیاری قطره‌ای به آن‌ ها توجه شود آشنا خواهیم کرد:

بافت خاک مهم ترین و ابتدایی ترین نکته

  • در صورتی که بافت خاک سبک باشد، در هنگام آبیاری قطره‌ای باید به این نکته توجه داشته باشید که شرایط آبیاری قطره‌ای در این نوع از خاک باید به صورت کوتاه یعنی 3 الی 4 روزه و میزان خروجی قطره چکان باید 8 لیتر در ساعت باشد.
  • در صورتی که خاک محصولات سنگین باشد، شرایط آبیاری قطره‌ای باید به صورت 5 الی 6 روزه باشد و میزان آبدهی نیز باید 4 الی 8 لیتر در ساعت تنظیم شود.

سن درختان

از دیگر نکاتی که شما در هنگام آبیاری قطره‌ای باید به آن توجه داشته باشید سن درختان می‌باشد.

  • در صورتی که سن درخت زیر 2 سال باشد، شرایط آبیاری قطره‌ای باید به این صورت باشد که 2 عدد قطره چکان با خروجی 4 الی 8 لیتر در ساعت در اطراف نهال و درختان باشد.
  • اگر درخت 3 الی 5 سال داشته باشد باید تعداد قطره چکان ها 4 عدد باشد و شرایط آبیاری در خصوص خروجی آب نیز باید 4 الی 8 لیتر در اطراف درختان باشد. نصب نوار تیپ آبیاری قطره‌ای در این شرایط باید 2 عدد در سمت راست و الباقی قطره چکان ها  سمت چپ چینش شوند.

توجه به کیفیت آب در هنگام انتخاب نوع قطره چکان

از دیگر نکاتی که باید در نصب این سیستم به آن توجه داشته باشید کیفیت آب برای آبیاری محصولات می‌باشد.

  • در صورتی که شوری آبی که شما انتخاب کرده‌اید کمتر از 3500 و یا 4000 باشد باید کلیه قطره چکان‌ ها باید خروجی 2 الی 8 لیتر در ساعت داشته باشند.
  • این در حالی است که اگر این شوری بین 3500 الی 7500 باشد، خروجی آب باید 24 لیتر در ساعت باشد و یا 30 الی 75 لیتر در ساعت در نظر گرفته شود.
  • ضریب شوری آب، در صورتی که بیش از 8000 باشد استفاده از این نوع آبیاری به هیچ عنوان توصیه نمی‌ شود. تنها در مواردی که بافت لایه‌ های زیرین خاک زهکشی مناسبی داشته باشند می‌ توان برای این نوع آب به سراغ آبیاری قطره‌ای رفت.
اهمیت کیفیت آب در آبیاری گیاهان

مزایای آبیاری قطره‌ای

برخی از اصلی‌ ترین مزیت‌ های آبیاری قطره‌ای می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان مصرف آب با استفاده از نصب نوار تپ آبیاری قطره‌ای کنترل می‌ شود.
  • به دلیل آن که این آبیاری تنها به ریشه محصول زده می‌ شود دیگر خبری از  رشد علف‌ های هرز نخواهد بود.
  • میزان فرسایش خاک در این نوع آبیاری به شدت کاهش خواهد داشت.
  • دوره و زمان آبیاری در شرایط آبیاری قطره‌ای مدیریت خواهد شد.
  • در این روش نسبت به روش‌ های سنتی و ثقلی صرفه جویی بیشتری در مصرف آب صورت می‌ گیرد.
  • از دیگر مزیت‌ های این نوع آبیاری کاهش زمان مورد نیاز برای آبیاری محصولات می‌ باشد.
  • آب به صورت یکنواخت در سطح باغ و یا مزرعه توزیع می‌ شود.
  • این آبیاری برای تمامی انواع خاک‌ ها مناسب خواهد بود.
  • مصرف کود و سموم کشاورزی در این شرایط به شدت کاهش خواهد داشت.
  • نیروی انسانی در این شرایط کاهش خواهد داشت و شرایط آبیاری بسیار آسان‌ تر می‌ باشد.

 7 نکته ی مهم که هنگام آبیاری قطره ای نباید انجام دهید

در شرایط آبیاری قطره‌ای برخی از نکات وجود دارد که نباید آن‌ ها را انجام دهید. آبین پالست در ادامه شما این نکات را برای شما بیان کرده‌ایم:

به هیچ عنوان از آب‌ های سخت و شور برای این سیستم استفاده نشود

با توجه به تجربه بالای کارشناسان آبین پلاست گفته می‌ شود که این نوع آبیاری مناسب برای مزارعی نمی‌ باشد که آب خیلی سخت و شوری دارند. در صورتی که شما قصد استفاده و خرید آبیاری قطره‌ای اتوماتیک و یا حتی سیستم معمولی آبیاری قطره‌ای را دارید بهتر است قبل از نصب، آب منطقه را مورد آزمایش قرار دهید.

حواستان به آلودگی‌ ها و اندازه ذرات معلق آب باشد

در صورتی که آزمایش آب منطقه برای نصب آبیاری قطره‌ای را انجام داده‌اید و در آزمایش آلودگی فیزیکی مشخص شده است، باید به سراغ طراحی و نصب فیلتراسیون در این نوع سیستم رفت. این فیلتراسیون به گونه‌ای انجام می‌ شود که ذرات معلق بیش از 100 میکرون توانایی خروج از قطره چکان را نداشته باشد.

اهمیت زاویه نوار های آبیاری چیست

زاویه دار کردن نوار تیپ‌ ها ممنوع

در هنگان نصب این سیستم آبیاری باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نوار تیپ‌ ها نباید شکسته و یا دارای زاویه باشند. در صورت بروز این مشکل علاوه بر آن که سیستم آبیاری به شدت کاهش خواهد داشت؛ بلکه می‌ تواند باعث خرابی کامل سیستم در کوتاه مدت شود. در نتیجه در هنگام نصب این سیستم بهتر است حواستان با زاویه دار نبودن این نوار ها باشد.

نصب نوار تیپ آبیاری قطره‌ای را بر روی شیب‌ های بالای ۲ درصد ممنوع

نصب نوار تیپ آبیاری قطره‌ای به هیچ عنوان نباید بر روی شیب‌ های بیش از 2 درصد انجام شود. بهتر است نوار تیپ آبیاری در جهت عمود بر شیب نصب شود. در صورتی که این نکته رعایت نشود در مرحله اول توزیع آب در طول نوار آبیاری یکنواخت نخواهد بود و در مرحله دوم نیز در صورتی که این آبیاری غیر فعال باشد ممکن است مکش به صورت معکوس ایجاد شود و ذرات خاک رس به داخل روزنه‌ ها مکیده شود.

در صورت داشتن عملیات کود دهی و یا سم پاشی بعد از اتمام سیستم را سریع غیر فعال نکنید

بعد از آن که کارفرما شروع به عملیات تزریق کود و یا سم در داخل باغ و یا مزرعه خود کرده باشد، باید به این نکته توجه داشته باشید که سیستم باید بعد از مدت زمان مناسبی بعد از اتمام عملیات روشن باقی بماند این امر باعث می‌ شود که باقی مانده مواد با استفاده از آب خالص به صورت کامل از نوار تیپ‌ ها خارج شود. در نتیجه به هیچ عنوان آبیاری را بلافاصله بعد از کود دهی و یا سم پاشی قطع و یا غیر فعال نکنید.

به هیچ عنوان در داخل روزنه و یا سیستم اشای نوک تیز وارد نکنید

از دیگر نباید هایی که در خصوص این سیستم آبیاری وجود دارد در خصوص اشیای نوک تیز می‌ باشد. به هیچ عنوان در داخل نوار تیپ‌ های این سیستم هیچ نوع اشیای تیزی را فرو نکنید. این امر تنها می‌ تواند باعث بروز آسیب‌ های جدی به سیستم شود.

در صورتی که هر نوع ایراد در این سیستم مشاهده کرده‌اید می‌ توانید با کارشناسان ما در آبین پلاست تماس حاصل کنید تا در کمترین زمان مشکل سیستم را بدون آسیب به آن برطرف کنیم.

بعد از اتمام فصل کشت سیستم و نوار تیپ را به حال خود باقی نگذارید!

در هنگام نصب نوار تیپ آبیاری قطره‌ای باید به این نکته توجه داشته باشید که بعد از پایان دوره بهره برداری باید این نوار ها از سراسر مزرعه و یا باغ به صورت کامل جمع آوری شود تا باعث آلودگی مزرعه نشود.

در صورتی که سیستم در زیر خاک خشک نصب شده باید در مرحله اول باید خاک را مرطوب کرد!

در صورتی که شرایط آبیاری قطره‌ای به این صورت باشد که نوار تیپ در زیر خاک نصب شده باشد برای جمع آوری راحت‌ تر این سیستم باید در یک نوبت کوتاه آبیاری محدودی انجام شود تا خاکی که بر روی نوار تیپ سیستم قرار گرفته است کمی مرطوب و نرم شود این امر باعث می‌ شود که بتوان به راحتی این سیستم را جمع آوری کرد.

تجهیزات مهم در آبیاری گیاهان

روش‌ های صحیح آبیاری قطره‌ای که باید بدانید!

لوله کشی در سیستم آبیاری قطره‌ای باید با توجه به پارامتر های متنوعی اعم از نتیجه آزمایش آب و خاک، شرایط منطقه‌ای، الگوی کشت محصول، شرایط اقلیمی منطقه و… انجام شود.

برخی از مهم‌ ترین روش‌ های صحیح برای آبیاری قطره‌ای می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرایش دو ردیف
  • آرایش یک طرف
  • آرایش لوپ یا حلقه‌ای
  • قطره‌ای سفالی یا کوزه‌ای
  • آبیاری قطره‌ای به روش نواری یا تیپ
  • آبیاری قطره‌ای زیرسطحی

تجهیزات مورد نیاز برای سیستم آبیاری قطره‌ای

برای نصب بهترین نوع سیستم آبیاری قطره‌ای می‌ توانید با کارشناسان ما در گروه صنعتی آبین پلاست تماس حاصل کنید تا با توجه به نوع زمین، سن درختان و شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر بهترین نوع آبیاری قطره ای را در بالا ترین کیفیت ممکن برای شما نصب کنند.

به صورت کلی شما برای نصب این سیستم نیازمند به تجهیزات متنوعی خواهید بودغ این تجهیزات عبارت اند از:

  • پمپ یا منبع آب تحت فشار
  • فیلتراسیون اعم از فیلرت های شنی، دیسکی، توری و…
  • تانک کود
  • سیستم بک واش
  • شیر کنترل فشار
  • لوله اصلی
  • لوله آبرسانی
  • لوله‌ های جانبی یا لوله‌ های فرعی
  • قطره‌ چکان‌ ها
  • اسپریر های کوچک لوله‌ های آبیاری قطره ای
امتیاز دهید
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط