گروه صنعتی آبین پلاست

معرفی انواع مدل‌ های نوار تیپ آبیاری قطره ای

معرفی انواع مدل‌ های نوار تیپ آبیاری قطره ای
فهرست

تشخیص انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای در هنگام راه اندازی سیستم‌ های آبیاری قطره ای بسیار مهم است. کشاورزان در سال‌ های اخیر استفاده از روش‌ های سنتی و قدیمی آبیاری را کنار گذاشته اند و به استفاده از روش‌ های جدید روی آورنده اند.

آبیاری قطره ای روشی است که در آن کمترین میزان آب مصرف می‌ شود. انتقال آب در این روش با استفاده از لوله‌ هایی به نام نوار تیپ انجام می‌ شود که معمولا از جنس پلاستیک هستند. نوار تیپ‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آنان اشاره خواهیم کرد.

مقایسه و بررسی انواع مدل‌ های نوار آبیاری قطره ای

نوار تیپ‌ ها یکی از مهم‌ ترین تجهیزات آبیاری قطره ای به حساب می‌ آیند. آن‌ ها وظیقه انتقال آب را بر عهده دارند، به همین دلیل در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند.

انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای به شرح زیر است:

نوار تیپ بغل دوخت یا درزدار

این نوع نوار تیپ‌ ها معمولا ارزان‌ تر هستند و گزینه محبوبی در بین کشاورزان به حساب می‌ آیند. آن‌ ها ترجیح می‌ دهند که در فصل کاشت و رویش گیاهان در زمین کشاورزی از آن استفاده کنند.

همان طور که از نام آن پیداست، برای آبیاری زمین کشاوری از درزهایی که در آن وجود دارد آب را عبور می‌دهد. یعنی وقتی آب را به داخل آن هدایت می‌کنید، از درون روزنه‌ها و درزهایی که در کنار آن وجود دارد به پای گیاهان می‌ریزد.

پس دارای یک ظاهر  زیگزاگی است که قادر است فشار آب را تا حد زیادی کاهش دهد. این نوع نوار تیپ دارای انواع مختلفی است که با توجه به نوع گیاه انتخاب می‌شود. شما می‌توانید این نوع نوار تیپ را در قطرهای 15، 16 و 17 تهیه کنید.

مقایسه و بررسی انواع مدل‌ های نوار آبیاری قطره ای

نوار تیپ پلاکدار

یکی دیگر از انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای ، نوع پلاکدار است که بر خلاق نوار تیپ درزار ، دارای قطره چکان است و آب از درز آن بیرون نمی‌ریزد. به همین دلیل است که احتمال پارگی و باز شدن درز در آن وجود ندارد.

شما می‌توانید از این نوار تیپ در همه زمین‌های کشاورزی حتی نوع شیب دار استفاده کنید. به دلیل ساختاری که دارد، طول عمر بالایی خواهد داشت. در انتخاب این نوع نوار دست شما باز است و می‌توانید در ضخامت‌های مختلفی آن را تهیه کنید.

مانند نوار تیپ‌های درزدار ، روی این نوار ها نیز روزنه‌ هایی تعبیه می‌ شود ، با این تفاوت که روی روزنه‌ها از پلاک‌ هایی استفاده می‌شود که برای نصب قطره چکان‌ ها در نظر گرفته می‌ شوند. بدین ترتیب آبیاری با فشار کم قابل انجام خواهد بود. پلاک‌ها معمولا از همدیگر فاصله دارند و در این نوار تیپ‌ها این فاصله از ده تا سی سانتی متر در نظر گرفته می‌شود.

طریقه نصب صحیح نوار تیپ آبیاری قطره ای چگونه است؟

طریقه نصب انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای در زمین‌های مختلف متفاوت است. بهتر است که مراحل نصب آن را در زمین‌های مختلف شرح دهیم:

نصب نوار تیپ آبیاری قطره ای در زمین معمولی

برای نصب نوار تیپ ، در ابتدا باید منبع آب خود را آماده کنید. سپس یک رگولاتور با فشار 10 نصب کنید ، زیرا این نیز نوار ها باید با فشاری کمتر از این حد کار کنند. در مرحله بعد نوار تیپ خود را  به سر منبع وصل کنید. اتصالات آن را به خوبی بررسی کنید. مطمئن باشید فیلترها، درپوش‌ها و قطره چکان‌ها را به خوبی بررسی کنید تا از صحت عملکرد آن‌ها آگاه شوید.

نصب صحیح نوار تیپ آبیاری قطره ای

نصب نوار تیپ آبیاری قطره ای در زمین مرتفع و شیب دار

لوله را به گونه ای روی زمین قرار دهید تا تمام قسمت‌ های مرتفع را پوشش دهد. سپس در مکان‌ هایی که می‌ خواهید نوار را منشعب کنید ، باید از ابزار خاصی به نام پانچ برای ایجاد سوراخ در آن استفاده کنید. این اتصالات به شما اجازه می‌دهند که هر کدام را به صورت جداگانه قطع یا وصل کنید.

اگر نوار تیپ‌های شما همیشه در زیر آفتاب هستند، بهتر است که از پوشش محافظ روی آن‌ها استفاده کنید تا احتمال پوسیدگی را کاهش دهید. زمانی که آفتاب انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای را پوسیده کند، در آن‌ها سوراخ ایجاد می‌شود و ممکن است آب زیادی از نوارها به هدر برود.

می‌ توانید از یک منگنه زمینی استفاده کنید تا نوارها را در جای خود ثابت کنید. ممکن است در اثر رفت و آمد و اتفاقات دیگر نوارها جابجا شوند و مشکلاتی برای آن‌ها به وجود بیاید. اگر حس کردید که در برخی نقاط نوار تیپ قطره ای سوراخ وجود دارد، می‌توانید آن را با چسب قطره ای پوشش دهید.

بررسی کاربرد های انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای

یکی از مزایای بزرگ آبیاری قطره ای این است که قابلیت استفاده برای انواع محصولات و زمین‌ها را دارد. شما می‌ توانید از انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای برای زمین‌های مناط سرسبز و خشک استفاده کنید. کافی است متناسب با آب و هوای زمین موردنظر ، تایمر آبیاری قطره ای را برای آبیاری بهتر تنظیم کنید. از آن جایی که نوار تیپ یک لوله بلند است، بیشتر برای گیاهانی کاربرد دارد که به صورت ردیفی کاشته می‌شوند.

به طور کلی، این نوار برای گیاهان زیر کاربرد دارد:

  • درختان میوه مانند سیب، زردآلو، گیلاس و گلابی وهمچنین برا باغ‌های انگور
  • غلات: برنج، جو و گندم
  • صیفیجات: بادمجان، سیب زمینی، گوجه و خیار
  • حبوبات: ماش، عدس، لوبیا و نخود
  • شهرسازی: فضای سبز، مزارع گل و مکان‌های تفریحی
کاربرد های نوار تیپ آبیاری قطره ای

آبدهی (دبی) نوار تیپ‌ های مختلف به چه صورت است؟

میزان دبی انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای در درجه اول به نوع بافت خاک بستگی دارد. اگر خاک سبک یا شنی باشد، باید قطره چکان‌ ها را با فواصل 10 سانتی متری قرار دهید. در صورتی که نوع زمین متوسط باشد، باید قطره چکان‌ ها را در فاصله 20 سانتی متری قرار داده و قرار گیری آن‌ ها را هم بر اساس شیب زمین تعیین کنید. قطره چکان‌ ها در زمین‌ های سنگین یا رسی باید در فواصل 30 تا 40 سانتی متری باشند.

انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای در دبی‌ های 0.8، 1.3، 1.5 تا 3.8 لیتر بر ساعت تولید می‌ شوند که به آن مقدار آبدهی خروجی نیز گفته می‌شود. میزان دبی نوارها به نوع زمین بستگی دارد و قبل از خرید آن‌ها باید نوع زمین خود را مشخص کنید.

خرید انواع نوار تیپ آبیاری قطره ای از آبین پلاست

همان طور که می‌ دانید همه زمین‌های کشاورزی به آبیاری نیاز دارند. امروزه روش‌ های نوینی از جمله آبیاری قطره ای با استفاده از تایمر آبیاری قطره ای ابداع شده است که می‌ تواند زمین‌ های مختلف را به طور کامل آبیاری کند.

از اصلی‌ ترین تجهیزات سیستم آبیاری قطره ای می‌توان به نوار تیپ قطره ای اشاره کرد. در این مطلب به نکات مهم خرید نوار تیپ آبیاری اشاره کردیم.  برای خرید آن می‌توانید از فروشگاه معتبر ما، یعنی آبین پلاست اقدام کنید. برای خرید کافی است با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط