گروه صنعتی آبین پلاست

بهترین سیستم آبیاری فضای سبز چیست؟

بهترین سیستم آبیاری فضای سبز چیست؟
فهرست

آبیاری فضای سبز فرآیندی است که در آن آب به طور مصنوعی به محصولات کشاورزی برای برآوردن نیاز آبی آنها اعمال می‌شود. مواد مغذی نیز ممکن است از طریق آبیاری در اختیار محصولات کشاورزی قرار گیرد. منابع مختلف آب برای آبیاری چاه‌ها، دریاچه‌ها، کانال‌ها، چاه‌های لوله‌ای و حتی سدها هستند.

آبیاری، رطوبت مورد نیاز برای رشد و نمو، جوانه زنی و سایر عملکردهای مرتبط را فراهم می‌کند. دفعات، سرعت، مقدار و زمان آبیاری برای محصولات مختلف متفاوت است و همچنین با توجه به نوع خاک و فصول متفاوت است. به عنوان مثال، محصولات تابستانی در مقایسه با محصولات زمستانه به مقدار بیشتری آب نیاز دارند.

کشاورزی بدون آبیاری دیم محسوب می‌شود و اغلب به عنوان کشاورزی دیم از آن یاد می‌شود. سیستم‌های آبیاری فضای سبز یکی از اجزای حیاتی مدیریت مزرعه مدرن است که کیفیت و عملکرد محصول را بهینه می‌کند. برخی از پربارترین مناطق کشت محصول در بیابان‌ ها به لطف آبیاری شکوفا می‌ شوند.

بنابراین، سیستم‌های آبیاری به سادگی روشی است که کشاورز برای انتقال آب از منبع آن به مزارع زیر کشت خود استفاده می‌کند. آب‌های آبیاری از منابع آب زیرزمینی مانند سفره‌های زیرزمینی، چشمه‌ها و چاه‌ها یا منابع آب سطحی مانند رودخانه‌ها یا دریاچه‌ها تامین می‌شوند.

راه حل های مدرن مدیریت مزرعه مانند AGRIVI همه انواع سیستم‌های آبیاری مزرعه را بدون توجه به روش آبیاری، خدمات آبیاری، سیستم یا فناوری آبیاری مورد استفاده کنترل می‌کند. در این مقاله نگاهی به انواع مختلف آبیاری و روش‌های مورد استفاده برای آبیاری فضای سبز در آبین پلاست را خواهیم داشت.

انواع سیستم آبیاری برای فضای سبز

بسته به نحوه توزیع آب در سطح مزرعه، انواع مختلفی از سیستم‌های آبیاری فضای سبز وجود دارد.

برخی از انواع رایج سیستم‌های آبیاری عبارتند از:

آبیاری سطحی

آب بر روی زمین و در سراسر زمین توسط نیروی گرانش و بدون پمپ مکانیکی توزیع می‌شود.

آبیاری موضعی

در این روش آب با فشار کم، از طریق شبکه لوله کشی توزیع شده و به هر نقطه اعمال می‌شود.

آبیاری بارانی

آب توسط آبپاش‌های فشار بالا از یک مکان مرکزی در مزرعه یا از آبپاش‌های روی سکوهای متحرک توزیع می‌شود.

آبیاری قطره ای

نوعی آبیاری موضعی است که در آن قطرات آب در ریشه یا نزدیک ریشه گیاهان ریخته می‌شود. در این نوع آبیاری تبخیر و رواناب به حداقل می‌رسد.

سیستم آبیاری

آبیاری سنتر پیوت

آب توسط سیستمی از آبپاش‌ها توزیع می‌شود که بر روی برج‌های چرخدار به صورت دایره‌ای حرکت می‌کنند. این سیستم در مناطق مسطح رایج است.

آبیاری با حرکت جانبی

آب از طریق برخی لوله‌ها توزیع می‌شود که هر کدام دارای یک چرخ و مجموعه‌ای از آبپاش‌ها هستند که یا با دست یا با مکانیزمی خاص می‌چرخند. اسپرینکلرها فاصله معینی را در زمین حرکت می.کنند و سپس باید شیلنگ آب را برای فاصله بعدی دوباره وصل کنند. این سیستم معمولاً هزینه کمتری دارد اما به نیروی کار بیشتری نسبت به سایرین نیاز دارد.

آبیاری فرعی

با بالا بردن سطح آب، از طریق سیستمی از ایستگاه‌های پمپاژ، کانال‌ها و دروازه‌ها در سراسر زمین توزیع می‌شود. این نوع آبیاری فضای سبز در مناطقی که سطح آب بالایی دارند بیشترین تاثیر را دارد.

سیستم آبیاری برای فضای سبز

مزیت آبیاری قطره ای برای فضای سبز

آبیاری فضای سبز به روش قطره‌ای شامل قرار دادن لوله با قطره چکان بر روی زمین در کنار گیاهان است. قطره چکان‌ها به آرامی آب را در ناحیه ریشه به داخل خاک می‌ ریزند. از آنجا که سطح رطوبت در محدوده بهینه نگه داشته می‌شود، بهره وری و کیفیت گیاه بهبود می‌یابد.

علاوه بر این، آبیاری قطره ای درختان میوه با به حداقل رساندن تماس آب با برگ‌ها، ساقه‌ها و میوه‌های گیاهان از بیماری شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. آبیاری قطره ای همچنین به ردیف‌های بین گیاهان اجازه می‌دهد خشک بمانند، دسترسی به این ناحیه را بهبود می‌بخشد و رشد علف‌های هرز را کاهش می‌دهد.

در روش آبیاری قطره‌ای زمان، هزینه و آب صرفه جویی می‌شود. این سیستم بسیار کارآمد است و میزان دشواری در روند آبیاری را را کاهش می‌دهد. اثربخشی آبیاری فضای سبز به کمک روش قطره‌ای در زمین ناهموار را افزایش می‌یابد. شستشوی آب و مواد مغذی نیز در زیر ناحیه ریشه را کاهش می‌یابد. آبیاری قطره ای را می توان به صورت خودکار تنظیم کرد و یا به صورت دستی کنترل نمود.

مزیت آبیاری قطره ای

عملکرد دستی به شما امکان می‌دهد قبل از استفاده از آب در صورت امکان از بارندگی استفاده کنید. از آنجایی که مقدار کمی آب به آرامی اعمال می‌شود، آبیاری به روش قطره‌ای طوری طراحی شده است که باید روزانه اجرا شود مگر اینکه باران ببارد. مدت زمان اجرای سیستم آبیاری قطره ای به مقدار آبی که گیاهان در روز نیاز دارند و میزان جریان قطره چکان‌ها بستگی دارد.

ارتباط سیستم آبیاری قطره ای و صرفه جویی در مصرف آب

یک سیستم آبیاری قطره ای هوشمند به خوبی طراحی شده ، می‌ تواند در صرفه جویی مصرف آب تاثیرات شگرفی داشته باشد. یک سیستم نوار تیپ آبیاری قطره ای که به درستی نصب شده باشد می‌تواند تا 80 درصد از آب مصرفی معمول در انواع دیگر سیستم‌های آبیاری فضای سبز را ذخیره کند.

آب یا روی سطح، در کنار گیاه، یا زیر سطح، نزدیک منطقه ریشه اعمال می‌شود. در سال‌های خشک، بذرعلف‌های هرز کمتری بین ردیف‌ها جوانه می‌زنند، زیرا آب کمتری در خارج از منطقه ریشه گیاه وجود دارد. آبیاری قطره ای تبخیر کمتری از خاک را ایجاد می‌کند، به خصوص زمانی که از آبیاری با مالچ پلاستیکی استفاده می‌شود.

آب به طور یکنواخت در سراسر مزرعه اعمال می‌شود، بنابراین نیاز به اجرای طولانی مدت آبیاری برای خیس شدن کل مزرعه را از بین می‌رود. نصب و راه اندازی سیستم قطره ای نیاز به تخصص دارد و باید با مشاوره یک متخصص آگاه صورت گیرد. سود اقتصادی آبیاری قطره ای تنها در صورتی محقق می‌شود که افزایش پتانسیل تولید یا کاهش هزینه‌های عملیاتی همچون میزان مصرف آن بر افزایش هزینه راه اندازی سیستم غلبه کند.

سیستم آبیاری قطره ای از فیلتر تشکیل شده است و از مسدود شدن سیستم توسط ذرات جلوگیری می‌کند. کنترلرهای بک واش از برگشت آب به سیستم آبرسانی جلوگیری می‌کنند. یک متخصص در آبین پلاست باید این موارد را نصب کند تا از آلودگی منبع آب جلوگیری شود. نوار تیپ آبیاری قطره ای از شیرهای کنترل فشار ، آب را به میزان نیاز تامین و حفظ می‌کنند تا همیشه از سطح فشار برای قطره چکان‌ها اطمینان حاصل کنند.

معرفی سیستم آبیاری قطره ای هوشمند فضای سبز

نتیجه عملکرد دائمی در کشاورزی و نگرانی‌های مربوط به کیفیت، چیزی جز افزایش سرمایه گذاری و کاهش سود نخواهد بود. اما معرفی فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و غیره به کشاورزان کمک می‌کند تا خطرات کشاورزی را کاهش دهند و به طور مثبت به عملکرد کشاورزی، تصمیم‌گیری آگاهانه و آبیاری قطره ای درختان میوه کمک کنند. سیستم آبیاری فضای سبز قطره ای مبتنی بر IOT است که آبیاری و تغذیه دقیق را بر اساس نوع محصول، مرحله، مکان با گرفتن ورودی از سنسورها، داده‌های سال قبل، تصاویر ماهواره‌ای و غیره تضمین می‌کند.

آبیاری قطره ای هوشمند

چنین سیستم آبیاری قطره ای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا به روش‌های زیر کمک می‌کند:

  • تامین آب و مواد مغذی کارآمد را تضمین می‌کند.
  • به صورت خودکار به صرفه جویی در منابع نیروی کار کمک می‌کند.
  • کشاورزان مجبور نیستند هر بار برای بهره برداری از سیستم آبیاری قدم بردارند.
  • سیستم اینترنت اشیا می‌تواند کشاورزان را قادر به تجزیه و تحلیل محتوای رطوبت خاک، مرحله رشد محصول، و نیاز آبی مربوطه نماید، بنابراین می‌تواند به آ‌ن‌ها کمک کند تا تصمیمات آبیاری آگاهانه و مبتنی بر داده را اتخاذ کنند.
  • کاهش مصرف آب و مواد مغذی و هدر رفتن این سیستم تاثیر خشکسالی و تغییرات آب و هوایی بر عملکرد محصول بدون اشباع و هوادهی خاک را کاهش می‌دهد.

آبیاری به‌جای اتکا به بارندگی تنها با آوردن آب از لوله‌ها، کانال‌ها و آبپاش‌ها به آبیاری محصولات می‌پردازد. مکان‌هایی که بارش‌های کم یا فصلی دارند نمی‌توانند کشاورزی را بدون آبیاری حفظ کنند. در مناطقی که دارای بارندگی نامنظم هستند، آبیاری رشد و کیفیت محصول را بهبود می‌بخشد. آبیاری با امکان کشت محصولات در یک برنامه زمانی ثابت، منابع غذایی قابل اعتمادتری را نیز ایجاد می‌کند.

سوالات متداول

هزینه اولیه نصب و راه اندازی این سیستم گران است. نور خورشید می‌تواند بر لوله‌های مورد استفاده برای آبیاری قطره‌ای تأثیر بگذارد و عمر مفید آن‌ها را کوتاه کند. اگر علف‌کش‌ها یا کودهای با پوشش بالا برای فعال‌سازی نیاز به آبیاری بارانی دارند، اتلاف آب، زمان و برداشت، در صورت عدم نصب صحیح، سیستم‌ها نیازمند مطالعه دقیق همه عوامل مرتبط مانند توپوگرافی زمین، خاک، آب، محصول و شرایط اقلیمی زراعی و مناسب بودن آبیاری قطره‌ای هستند. سیستم و اجزای این روش بدون شستشوی کافی ممکن است موارد مضر با نمک‌های اعمال شده با آب آبیاری را در ناحیه ریشه ایجاد نماید.
امتیاز دهید
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط