گروه صنعتی آبین پلاست

مهم ترین نکاتی که برای آبیاری قطره ای باید در نظر بگیرید

مهم ترین نکات آبیاری قطره ای
فهرست

معمولا برای این که راندمان آبیاری درختان را افزایش دهند، از تکنیک‌های آبیاری قطره‌ای درختان استفاده می‌کنند. آبیاری قطره‌ای یکی از روش‌های نوین آبیاری است. بدین منظور برای هر درختی که در یک باغ وجود دارد، از قطره چکان خاصی استفاده می‌شود.

آبیاری قطره‌ای به دو شکل سنتی و مدرن انجام می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. آنچه مهم است، توجه به شرایط آبیاری قطره‌ای و رعایت تمامی نکات به هنگام آبیاری گیاهان می‌باشد. تنها در این صورت است که در مصرف آب صرفه جویی شده و رشد و نمو گیاه به بهترین شکل ممکن پیش می‌رود. چنانچه تمایل به آبیاری قطره‌ای اتوماتیک درختان را دارید، با ما همراه باشید تا این نکات مهم را بدانید.

آبیاری قطره‌‌ای چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

آبیاری قطره‌ای درختان همان گونه که از نامش پیدا است، نوع سیستم آبیاری است که منجر به قطره قطره شدن آب و رسیدن آن به گیاه می‌شود. طریقه استفاده از این سیستم این طور است که ابتدا آب وارد لوله‌های نصب شده می‌شود و سپس به وسیله روزنه‌های این لوله‌ها به گیاه می‌رسد. میزان هدر رفت آب در این نوع از آبیاری بسیار کم است.

به دلیل این که مدت زمانی طولانی برای آبیاری قطره‌ای نیاز است، معمولا خاک اطراف گیاه از حالت خشکی خارج شده و حالت مرطوب می‌گیرد. پس خاک می‌تواند به خوبی تنفس کرده و مواد مغذی مورد نیاز گیاه را به او برساند.

در اوایل دهه پنجاه بود که کشاورزان از تکنیک قطره‌ای برای آبیاری کردن باغات خود استفاده کردند. از آن پس، این روش جایگزین روش‌های سنتی آبیاری در مکان‌های کم آب شده است. می‌توان گفت که آبیاری قطره‌ای هوشمندانه‌ترین روش برای از بین بردن معایب آبیاری سنتی است.

مزایای آبیاری قطره‌ای

یکی از بهترین راهکارها برای تولید محصولات زراعی در مناطق کم آب، استفاده از تکنیک آبیاری قطره‌‌ای است. معمولأ برای این که محصولات خوبی را از خاک بدون زهکشی، خشک و شور به بار بیاورند، آبیاری قطره‌ای را بر می‌گزینند. از دیگر مزایای این نوع از آبیاری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • با استفاده از این روش می‌توان رطوبت خاک را کنترل کرد. به محض این که رطوبت خاک کاهش پیدا کند، آبیاری آغاز می‌شود.‌ همین امر سبب شده است که رشد گیاهان هرز و علوفه‌های زائد در کنار درختان کمتر شود.
  • از آبیاری قطره‌ای درختان در هر میزان شیبی می‌توان استفاده کرد. همچنین اگر آب کافی وجود نداشته باشد، می‌توان آبیاری را متوقف نمود.
  • آبیاری قطره‌ای گیاه برای بیشتر خاک‌ها مناسب است. یعنی می‌توان به کمک این تکنیک هر گیاهی را در تر نوع خاکی رشد داد.
  • با استفاده از این تکنیک می‌توان خاک را نسبت به قبل نرم‌تر کرد. مواد مغذی مورد نیاز گیاه را به سرعت به گیاه رساند.

نکات مهم آبیاری قطره‌ای درختان

آبیاری قطره‌ای در ایران تنها چند سالی است که رواج پیدا کرده است اما در همین چند سال از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. دلیلش هم واضح است. این نوع از آبیاری مزایای زیادی دارد. اگر قرار است شما نیز به کمک این تکنیک از آبیاری باغی پر از درختان سرسبز داشته باشید، در گام اول لازم است که از نکات مهمی که به هنگام آبیاری قطره‌ای وجود دارند مطلع شوید. برخی از این نکات توسط آبین پلاست در اختیار شما قرار داده شده‌اند:

بافت خاک

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که به هنگام آبیاری قطره‌ای هوشمند درختان باید بدان توجه کنید، نوع بافتی است که خاک دارد. اگر بافتی که خاک مورد نظر شما دارد سبک باشد، نیازی به افزایش دوره آبیاری نیست. برای رشد دادن درختان و گیاهان مختلف می‌توانید حدود هشت لیتر آب را در ساعت استفاده کنید. اگر بافت خاک سنگین باشد، دوره آبیاری به پنج تا شش روز افزایش پیدا می‌کند.

این در صورتی است که در خاک‌‌های سبک دوره آبیاری دو، سه یا نهایتا چهار روز است. اگر خاک موجود از این دو حالت خارج باشد؛ یعنی شنی باشد و خیلی سبک باشد، دوره آبیاری به دو روز کاهش پیدا می‌کند. پس اگر می‌خواهید میزان دوره آبیاری را برآورد کنید، لازم است که به نوع بافتی که خاک دارد توجه بورزید.

آبیاری قطره‌ای درختان کهنسال

نکته دیگری که به هنگام آبیاری قطره‌ای هوشمند و اتومات باید به آن توجه کرد، سن درختان است. برای این که بتوانید درختان مسن و کهنسال را آبیاری کنید، باید دو نوار مرطوب در دو طرف درخت قرار دهید.

 با استفاده از این دو نوار می‌توان استحکام ریشه درخت را افزایش داد و آبرسانی را به بهترین شکل ممکن پیش برد. به عنوان یک نکته مهم فراموش نکنید که درختان مربوطه به هر میزان که خاک مرطوب‌تری داشته باشند، باردهی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

 با افزایش رطوبت خاک حتی ریشه درخت نیز  محکم‌تر از قبل خواهد شد. بنابراین برای آبیاری قطره‌ای درختان کهنسال نیاز است که دوره آبیاری را افزایش دهید.  اما در درختان کوچک و کم سن و سال این طور نیست. اگر سن درختان شما زیر دو سال است، دو عدد قطره چکان کافی است.

شرایط آبیاری قطره ای

عدم استفاده از آب شور و سخت

از دیگر نکات قابل ملاحظه در زمینه آبیاری قطره‌ای درختان این است که از آب‌های شور و سخت استفاده نکنید. اصولا مزارعی که دارای آب‌های سخت و شور هستند، نمی‌توانند از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای بهره مند شوند. اگر فردی مجبور به انجام این کار باشد، قبل از راه اندازی زیر ساخت‌های آبیاری به صورت قطره‌ای لازم است که آب به طور کامل آنالیز و آزمایش شود. در این صورت است که از تکنیک‌های پیشگیری از انسداد آب به بهترین شیوه بهره گرفته خواهد شد.

مراقب فشار آب باشید

مهم‌ترین نکته در رابطه با آبیاری کردن قطره‌ای درختان این است که مراقب فشار آب باظید. برای بهره برداری از سیستم آبیاری قطره‌ای درختان نیاز است که فشار آب روب ۰/۶ اتمسفر تنظیم گردد. اگر این فشار تنظیم نشود، امکان کم و زیاد شدن میزان آب وجود دارد. همه ما می‌دانیم که برخی از گیاهان به آب زیاد و برخی دیگر به آب کم نیاز دارند.

اگر در طول فصل آبیاری فشار آب را تنظیم نکرده باشید، ممکن است به درختان آب به طور متناوب ارسال نگردد. همین امر موجبات عدم رشد و نمو درخت و خشک شدن آن را فراهم می‌کند. به همین دلیل است که خیلی از کارشناسان آبیاری قطره‌ای اتوماتیک درختان توصیه می‌کنند که فشار آب را کنترل کنید تا صدمه‌ای به باغات شما وارد نشود‌.

قطره چکان مناسب برای نهال و درختان مسن

برای این که در سال‌‌های اول تا سوم نهال را آبیاری کنید، باید در اطراف نهال یک ‌تشتک را به وجود بیاورید. بنابراین برای رساندن آب مورد نیاز به گیاه استفاده از دو عدد قطره چکان کافی است. اما اگر درختانی که شما قصد آبیاری آن‌ها را دارید مسن‌تر هستند، باید هر سال تشتک زیر درخت را از نظر وسعت گسترش دهید. یعنی این تشتک را متناسب با سایه درخت بزرگتر کنید.
برای گیاهان ۴ ساله یا گیاهان مسن‌تر لازم است که از چهار عدد قطره چکان استفاده شود. این درختان در هفته به ۱۵۰ الی ۲۰۰ لیتر آب نیاز دارند. به هر میزان که سن یک درخت افزایش پیدا کند، تعداد قطره چکان‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده‌‌اند نیز بیشتر خواهد شد.

شرایط آبیاری قطره ای

هزینه‌های مربوط به آبیاری قطره‌ای هوشمند و اتومات

یکی از فاکتورهای مهمی که به هنگام ایجاد زیر ساخت‌های آبیاری قطره‌ای درختان مورد توجه است، قیمت آن است. هزینه‌های مربوط به این امر از عوامل گوناگونی تاثیر می‌پذیرد‌. میران دستمزدی که پیمانکار راه اندازی نوار قطره‌ای مطالبه می‌کند، میزان هزینه‌های خرید نوار و لوله و همچنین طول نوار آبیاری می‌تواند در تعیین قیمت این امر موثر واقع شود.

اگر تمایل دارید که سیستم آبیاری قطره‌ای اتوماتیک را راه اندازی کید، نیاز است که هزینه‌ های بیشتری را صرف نمایید. بدین ترتیب است که نمی‌توان یک قیمت ثابت را برای راه اندازی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای درختان تعیین نمود.

ما این مطلب را با بحث آبیاری قطره‌ای درختان آغاز کردیم و با بحث هزینه‌های مربوط به این نوع از آبیاری خاتمه دادیم. یکی از نوین‌ترین روش‌ها برای آبیاری کردن گیاهان، استفاده از آبیاری قطره‌ای هوشمند است. با این تکنیک دیگر نیازی نیست که نگران هدر رفتن آب، رشد گیاه و مرطوب بودن خاک یک ناحیه بود.

چرا که مکانیزم اصلی این روش از آبیاری برطرف کردن نیاز گیاه است. شما عزیزانی که قصد راه اندازی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از آبین پلاست کمک بگیرید. در ضمن جهت برآورد هزینه‌های این نوع از آبیاری هم می‌توانید از مشاورین ما اطلاعات لازم را کسب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط