گروه صنعتی آبین پلاست

مقایسه لوله پلی اتیلن و لوله تاشو (لی فلت)

Comparison of polyethylene pipe and folding pipe
فهرست

مقایسه لوله پلی اتیلن و لوله تاشو می‌ تواند در انتخاب لوله مناسب به شما کمک کند. در صنایع مختلف از لوله‌ ها برای انتقال مواد مختلف اعم از گازها و سیالات استفاده می‌ شود.

از آن جایی که این مواد اغلب حساس هستند و می‌ توانند با محیط اطراف خود واکنش نشان دهند، لوله‌ های انتقال باید از نوعی باشد که مقاومت زیادی داشته باشد.

به همین دلیل ، از دو لوله پلی اتیلن و تاشو یا لوله لی فلت  استفاده بیشتری می‌شود. اگر قصد خرید این دو لوله را دارید، بهتر است که تفاوت‌ های آن‌ها را به طور کامل بشناسید.

لوله پلی اتیلن چیست؟

لوله پلی اتیلن جزء لوله‌هایی است که از پلی اتیلن ساخته شده است. این لوله از مواد ترموپلاستیک ساخته شده است که از پلیمریزاسیون اتیلن به دست می‌آیند.

این نوع لوله از طریق فرایندی به نام اکستروژن ساخته می‌شود،  تولید و عرضه آن در اندازه‌های مختلف در مجموعه آبین پلاست انجام می‌شود. لوله‌های پلی اتیلن به خوبی در برابر فشار مقاومت زیادی دارند. به همین دلیل، در صنایع مختلف کاربرد دارند.

لوله‌ های مشکی همه کاره ساخته شده از پلی اتیلن اغلب در حمل و نقل آب یا سایر سیالات کاربرد دارند. این پلی اتیلن مشکی به روش تک اکستروژن تولید می‌ شوند. لوله پلی اتیلن نسبت به سایر لوله‌ها از دوام بیشتری برخوردار است. ساختار آن در برابر فشار بالا بسیار مستحکم و مقاوم است.

نوعی از این لوله، لوله پلی اتیلن PE100 نام دارد. این لوله به دلیل مقاومت و استحکام در بسیاری از مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها به مواد شیمیایی حساس هستند و در برابر سایش مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

لوله تاشو چه ویژگی‌ هایی دارد و کاربرد آن چیست؟

لوله لی فلت یا تاشو از جنس پلی اتیلن یا پی وی سی است و اگر تولید کنندگان آن را با الیاف پلی استر ترکیب کنند به یک مقاومت بالا می‌ رسد. بدین ترتیب می‌ توان گفت که این لوله نسبت به لوله‌های دیگر تا 4 برابر مقاومت بیشتری نسبت به فشار خواهد داشت.

انعطاف پذیری این لوله تا حد زیادی قابل توجه است. همان طور که از نام این لوله پیداست در برابر عوامل متعدد صاف می‌ماند.

انعطاف پذیری آن بیشتر به دلیل استفاده از پلی استر در هنگام ساخت لوله است. به دلیل داشتن این ویژگی‌ها و مزایای متعدد از لوله تاشو در صنایع مختلف مخصوصا کشاورزی استفاده می‌شود.

از جمله کاربردهایی که در آن‌ها از این لوله استفاده می‌شود عبارتند از:

  • انتقال مواد شیمیایی
  • انتقال آب
  • انتقال سیالات صنعتی
  • ساخت و ساز
  • معادن

خریداران ایرانی بیشتر این لوله را در زمین‌ های ناهموار برای آبیاری استفاده می‌ کنند، اما کاربرد اصلی آن انتقال آب از مناطق مرتفع مانند کوه خواهد بود. در زمین‌ های کشاورزی به دلیل ناهمواری‌هایی که وجود دارد ، ممکن است لوله‌ ها پیچ بخورند و در آن‌ ها گره به وجود بیاید. به همین دلیل، آب به راحتی به گیاهان نخواهد رسید.

از آن جایی که لوله‌های آهنی وزن زیادی دارند و محدودیت‌های مختلفی در استفاده از آن‌ها وجود دارد، لوله فلت لی گزینه بهتری برای خریداری خواهد بود.

از آن جایی که انعطاف‌ پذیری آن تا حد زیادی بالا است، می‌ توان پس از استفاده آن را به صورت دلخواه خود جمع آوری کنید. لوله تاشو انواع مختلفی دارد که از آن‌ها می‌تواند به لوله‌های تاشو MD، HD و LD اشاره کرد.

مقایسه دو لوله پلی اتیلن و تاشو از نظر مزایا

لوله‌های پلی اتیلن و تاشو مزایای مختلفی دارند که باعث می‌شود کاملا با یکدیگر متفاوت باشند. مزایای این دو نوع لوله به شرح زیر خواهند بود:

مزایای استفاده از لوله تاشو یا لی فلت

  • لوله تاشو از اصطکاک پایینی برخوردار است. به همین دلیل، آب به راحتی بدون این که فشاری به آن وارد شود، آبیاری را تکمیل خواهد کرد.
  • از آن جایی که مجبور به جابجایی یا تعویض این نوع لوله نیستید، حدود چهل درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد. در نتیجه، با کمترین میزان هدر رفت، هزینه آبیاری کاهش خواهد یافت.
  • اگر از پلی اتیلن در ساخت لوله تاشو استفاده شود، مقاومت و دوام بسیار بیشتری نسبت به لوله‌های پی وی سی خواهد داشت.
  • همچنین رسوب و ضایعات کمتری در میان لوله‌ها جمع خواهد شد و نیازی به نظافت و تمیز کردن مکان ندارید.
  • به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد، انبار کردن و حمل و نقل آن بسیار راحت‌تر از لوله‌های دیگر خواهد بود.
  • با داشتن کیفیت بالا، ماندگاری این لوله بالا رفته و می‌توانید از آن برای چندین سال استفاده کنید.
  • علاوه بر صرفه جویی در هزینه مصرف آب، در مصرف خاک و کود نیز تا حدود 40 درصد در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد.  

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن نیز مزایایی دارد که باید به دقت بررسی شوند. این مزایا به شرح زیر هستند:

مقاومت بالا در برابر خوردگی

اکثر افراد می‌ دانند که پلی اتیلن تا چه حد در برابر رسوب و خوردگی مقاوم است. بنابراین، می‌توانید آن را در بیشتر شرایط جوی استفاده کنید. سطح لوله‌های پلی اتیلن بسیار صاف  و هموار است. پس اگر از آن در فاضلاب استفاده کنید، هیچ گونه پسماند یا رسوب در آن‌ها وجود نخواهد داشت.

میزان عمر لوله

ساختار ماده پلی اتیلن تقریبا تجزیه ناپذیر است. پس لوله ای که از این ماده ساخته شده می‌تواند تا سال‌های زیادی دوام داشته باشد. عمر کند.

لوله پلی اتیلن PE100 که کاربرد بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارد، تقریبا می‌تواند در حدود پانزده سال عمر مفید داشته باشد. پس برای پیمانکاران انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

میزان وزن لوله

در سال‌ های گذشته از لوله‌ های فلزی استفاده می‌شد که وزن بسیار زیادی داشته و انبساط پذیری آن‌ ها پایین بود. لوله لی اتیلن کاملا مقابل این لوله‌ها قرار دارد و می‌ توانید آن را به راحتی حمل و نقل کنید. لوله پلی اتیلن از خاصیت انبساط پذیری برخوردار است. این بدین معنی است که در گرما و سرمای شدید از خود تغییر زیادی بروز نخواهد داد.

مقاوم در برابر فشار

از آن جایی که لوله‌ها کاربرد زیادی دارند، همیشه در معرض ضربه و فشار قرار می‌گیرند. به همین دلیل، مهم است که چه نوع لوله ای را در صنعت خود به کار می‌برید. لوله پلی اتیلن بر خلاف دیگر لوله‌ها، می‌تواند در برابر ضربه و فشار احساس خطر کند.

اگر از این لوله‌ها در شرایط سخت و پر فشار استفاده کنید، خیالتان از بابت شکستگی و ترک خوردن لوله راحت خواهد بود.

آب بندی شده

لوله پلی اتیلن در  حقیقت از جنس پلاستیک است و برای نصب آن در مکان موردنظر به جوشکاری نیاز ندارید. برای آب بندی این نوع لوله در ابتدا باید لوله را برش داد و صاف کرد. در مرحله بعد باید یک اره همراه خود داشته باشید.

در نهایت دو سر به هم متصل شده و با دستگاه متخصص مل جوش به پایان خواهد رسید.

مقایسه لوله پلی اتیلن و لوله تاشو از نظر قیمت

لوله‌ های پلی اتیلن و تاشو از نظر مزایای مختلف و تفاوت‌ ها مورد بررسی قرار می‌ گیرند. پس بهتر است آن‌ ها را از نظر قیمت نیز مورد بررسی قرار داد. لوله‌ های پلی اتیلن معمولا قیمت کمتری نسبت به لوله‌ های تاشو دارند و بیشتر مورد استفاده قرار می گرند.

لوله تاشو با توجه به قیمت بالایی که دارد بهتر است در موارد خاص انجام شود و به محض اتمام فرآیند مورد نظر می‌ توانید آن را به صورت کامل جمع کنید. 

خرید لوله‌ های تاشو و پلی اتیلن از آبین پلاست

مقایسه لوله پلی اتیلن و لوله تاشو در بسیاری از موارد قابل انجام است. این لوله‌ها می‌توانند هر دو از پلی اتیلن یا متریال دیگر ساخته شوند. به همین دلیل است که هنگام خرید باید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

در این مطلب به چند مورد از تفاوت‌های اصلی این دو لوله اشاره کردیم. برای خرید از آبین پلاست می‌توانید با توجه به این موارد برای خرید لوله مورد نظر خود اقدام کنید. می‌توانید سفارش خود را از طریق شماره تلفن درج شده ثبت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط