گروه صنعتی آبین پلاست

آبیاری غرقابی

آبیاری غرقابی چیست؟
فهرست

آبیاری غرقابی یکی از قدیمی‌ ترین شیو‌ه های آبیاری در حوزه کشاورزی است که در مناطق پرباران به وفور استفاده می‌ شود. این روش مزایای زیادی دارد اما معایبی هم با خود به همراه دارد.

اخیراً کم آبی‌ ها سبب شده‌اند که سفره‌های زیرزمینی تخلیه شوند و روش آبیاری کرتی یا غرقابی برای کشاورزی مناسب نباشد. از این رو روش‌ های نوینی برای آبیاری در این صنعت به کار گرفته می‌ شوند‌. آبیاری به شیوه قطره‌ای و آبیاری به روش بارانی بهترین جایگزین‌های آبیاری کرتی هستند.

گروه صنعتی آبین پلاست با ارائه تجهیزات لازم برای پیاده سازی روش‌های نوین آبیاری در کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری نقشی مؤثر ایفا می‌کند.

آبیاری غرقابی چگونه است؟

پیش از رسیدن به معایب آبیاری به شیوه غرقابی، بیایید آن را بررسی کنیم. آبیاری غرقابی که با نام آبیاری سطحی نیز شناخته می‌شود، به روشی از آبیاری گفته می‌ شود که در آن آب بر اثر نیروی گرانش زمین گیاهان زراعی را سیراب می‌کند.

این روش بدون این که تحت فشار باشد، به عنوان یکی از کم هزینه‌ترین روش‌های آبیاری که نیازی به زیر ساخت‌های پیچیده ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به عبارت ساده تر بخواهیم آبیاری کرتی را تعریف کنیم، آن را روشی می‌دانیم که مزرعه طی آن غرق آب می‌شود و خاک مزرعه نیز خیس می‌شود.

لازم به ذکر است که آبیاری غرقابی خود دارای روش‌های مختلفی است. آبیاری کرتی دائمی، ماندابی، بدون فاضلاب و فاضلابی از انواع مختلف آبیاری کرتی ( غرقابی) هستند.

در این روش ابتدا زمین به قسمت‌ های مختلفی تقسیم شده و کرت ‌بندی می‌شود. برای مثال کشاورزان زمین ۱۰۰۰ متری خود را به ۱۰ قطعه ۱۰۰ متری یا کوچکتر تقسیم می‌ کنند. سپس بین هر دو تکه جوی آبی قرار می‌گیرد که پر از آب می‌ شود.

زمانی که جوی از آب فراوان پر شد ، کم کم به کرت منتقل شده و در نهایت زمین را پر از آب می‌کند. لازم به ذکر است که مقدار آب مورد نیاز در آبیاری کرتی بالا است. در وضعیت خشکسالی این روش چندان مناسب نیست.

آبیاری غرقابی چه‌ مزایایی دارد؟

مزایای سیستم آبیاری غرقابی چیست؟

از جمله مهم‌ ترین مزایایی که آبیاری کرتی یا غرقابی دارد می‌ توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • این نوع از آبیاری بسیار ساده انجام می‌شود و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. از این رو نیازی نیست که شما ماشین آلات کشاورزی پیچیده را کرایه کنید یا آن‌ها را خریداری کنید. در ضمن دیگر نگران نگهداری و استفاده از تجهیزات پیچیده‌ای نوع از آبیاری نخواهید بود؛ با چند ابزار ساده می‌توانید آبیاری سطحی را انجام دهید.
  • یکی از مزایای آبیاری غرقابی این است که اغلب کشاورزان با این روش آبیاری آشنا هستند. با توجه به این که کشاورزان اصول این روش را می‌دانند، این روش بسیار سریع اعمال خواهد شد.
  • اگر محصولی در مزرعه شما در حال رشد است که نیاز به آب زیادی دارد، با این نوع از آبیاری می‌توانید سطح کرت‌ها را سریعاً پر از آب کنید و محصول را بهتر رشد دهید.
  • معمولاً برای مناطقی که خاک آن‌ها سنگین و عمیق است این روش پیشنهاد می‌شود. اگر شما مزرعه را بهتر شیب ‌بندی کنید و کرت بندی آن را بهتر انجام دهید، می‌توانید بازدهی این آبیاری را بیشتر کنید.

آبیاری غرقابی چه معایبی با خود به همراه دارد؟

آبیاری غرقابی چه عیب هایی به همراه دارد؟

اگر چه آبیاری غرقابی مزایای زیادی را با خود به همراه دارد اما این نوع از آبیاری معایبی هم دارد. عموما برای خاک‌ های سنگین از این روش استفاده می‌ شد اما کمی که گذشت ، کشاورزان متوجه شدند روش غرقابی از آبیاری زمین‌های کشاورزی باعث سله بستن این خاک‌ها می‌شود. از همان زمان کاربرد روش غرقابی با محدودیت مواجه شد. به همین دلیل در چند سال اخیر آبیاری قطره‌ ای هوشمند را جایگزین آبیاری کرتی یا غرقابی کرده‌اند.

بزرگترین مشکلی که این نوع از آبیاری دارد، این است که تمام آب موجود در کرت‌ها به گیاه نمی‌ رسد. ۴۰ درصد از این آب تبخیر شده و مقداری از آن نیز از طریق رواناب به هدر می‌ رود. در این روش شما شاهد رشد بی رویه بسیاری از گیاهان هرز خواهید بود و این به مزرعه و محصولات شما آسیب خواهد رساند.

برخی دیگر از مهم‌ ترین معایب این روش از آبیاری به شرح زیر هستند :

  • این روش برای زمین‌هایی که شیب زیادی دارند روشی مناسب نیست.
  • این روش آبیاری همان طور که اشاره کردیم، نیاز به آب زیادی دارد. از این رو مناطقی که دچار خشکسالی شده‌اند، نمی‌توانند از این روش استفاده کنند.
  • این روش برای گیاهانی که به آب زیاد حساسیت دارند یا گیاهانی که ریشه آن‌ها کم عمق است روشی چندان کارآمد و مناسب نیست. کشاورزان این روش را برای گیاهانی که از یکدیگر فاصله زیادی دارند نیز مناسب نمی‌دانند.
  • زمانی که زمین کشاورزی شما پر از آب باشد، رفت و آمد ماشین آلات با دشواری مواجه خواهد شد. در ضمن نیروی کار نیز به راحتی نمی‌تواند در زمین فعالیت داشته باشد.

آبیاری قطره‌ای ؛ جایگزینی ایده آل برای آبیاری غرقابی

یکی از بهترین شیوه‌ های آبیاری مزارع ، آبیاری به صورت قطره‌ ای است. این روش بسیاری از معایب آبیاری غرقابی را از بین برده و انتخابی مناسب برای صرفه جویی در انرژی است. در آبیاری قطره‌ای شما نیازی به کرت ‌بندی زمین کشاورزی نخواهید داشت. بنابراین نیروی کار چندانی هم مورد نیاز نیست.

این روش آبیاری نه تنها باعث کاهش مصرف آب می‌ شود بلکه هدر رفت آب را به حداقل می‌ رساند و حتی جلوی رشد علف‌های هرز را می‌‌ گیرد. در این روش از آبیاری محدودیت‌ های روش قبل از بین خواهند رفت.

شما می‌ توانید در زمین‌ های شیبدار و زمین‌های غیر صاف آبیاری قطره‌ای را پیاده ‌سازی کنید و از این روش برای آبیاری متمرکز مزارع و زمین کشاورزی بهره بگیرید.

علاوه بر آبیاری قطره‌‌ای ، آبیاری بارانی هم انتخابی مناسب به جای آبیاری غرقابی است. تفاوت آبیاری بارانی و قطره‌‌ای در تجهیزاتی است که نیاز دارند.

در آبیاری بارانی شما به دستگاهی نیاز خواهید داشت که آب را با فشار به زمین کشاورزی و قسمت‌های مختلف آن پرت کند. اما در آبیاری قطره‌ای با کمک لوله‌هایی که معمولاً شیر و قطع کن دارند، آب در زمین کشاورزی پخش می‌شود.

انتخاب بهترین شیوه آبیاری زمین کشاورزی با آبین پلاست

انتخاب این که بهترین شیوه آبیاری زمین کشاورزی برای یک زمین خاص کدام شیوه است، کار دشواری است. شما نیز مانند هر کشاورز دیگری ممکن است نیاز به راهنمایی برای انتخاب بهترین شیوه آبیاری داشته باشید.

ما در آبین پلاست شما را راهنمایی می‌ کنیم تا بر اساس نوع زمینی که در اختیار دارید و میزان بودجه خود بهترین روش آبیاری را انتخاب کنید. در واقع آبین پلاست در زمینه تولید و توزیع نوارهای آبیاری و تجهیزات آبیاری فعالیت دارد و می‌تواند به بهترین شیوه نیاز شما به روشی مناسب برای آبیاری را برطرف کند.

در مورد خرید تجهیزات پیاده سازی این روش‌ها نیز جای نگرانی نیست. چرا که هر کدام از تجهیزات آبیاری قطره‌ای و بارانی را که نیاز داشته باشید، می‌توانید از وب سایت ما خریداری کنید.

کلام پایانی

بنا بر آنچه گفته شد ، روش آبیاری غرقابی نیاز به آماده سازی زمین و آب فراوان دارد. این روش مزایایی همچون عدم نیاز به ماشین آلات پیچیده و عدم نیاز به مهارت بالا را به همراه دارد. اما در کنار مزایای خود ، معایبی هم دارد. همین معایب باعث شده‌ اند که امروزه روش‌ های جایگرینی مثل آبیاری قطره‌ای برای آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی انتخاب شوند.

آبین پلاست در کنار شما است تا با ارائه راهنمایی‌های لازم، کمک کند که بهترین روش آبیاری را انتخاب کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیاده سازی این روش آبیاری و خرید تجهیزات آن  می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهید
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط