گروه صنعتی آبین پلاست

تعمیرات سیستم آبیاری

تعمیرات سیستم آبیاری چگونه است؟
فهرست

تعمیر سیستم آبیاری قطره ای عمدتا به دلایلی مانند مسدود شدن قطره چکان ، پاشیدن آب به جای چکه کردن ، نفوذ ریشه گیاهان در قطره چکان ها، فشار متغیر سیستم آبیاری، وجود نشتی در لوله ها و… رخ می دهد.

هرکدام از این مشکلات به نحوی می توانند در سیستم آبیاری قطره ای اختلال ایجاد کنند. برای برطرف ساختن این اختلال بایستی از متخصصین مجرب کمک گرفت؛ بنابراین لازم است در انتخاب مراکز تعمیر دقت عمل بالایی را بکار بگیرید.

رایج ترین مشکلاتی که در سیستم آبیاری قطره ای ایجاد می شود چیست؟

با وجود عملکرد عالی سیستم آبیاری قطره ای گاهی این سیستم با خرابی هایی نیز مواجه می گردد که باید تعمیر شوند. این خرابی ها موجب ایجاد اختلال در سیستم آبیاری می شوند و می توانند کشاورزان را درگیر سازند. از عمده مشکلات این سیستم ها که شما را ملزم به تعمیر سیستم آبیاری قطره ای می کنند موارد زیر را می توان شرح داد.

مسدود شدن لوله های قطره ای و قطره چکان

مسدود شدن لوله های قطره ای و قطره چکان

دلایل مختلفی می توانند موجب مسدود شدن خطوط آبیاری قطره ای ، قطره چکان ها و نوار تیپ شوند.

یکی از دلایل گرفتگی نوار تیپ آبیاری قطره ای وارد شدن ماسه به سیستم است که می تواند موجب ایجاد انسداد شود. همچنین اگر یک سیستم از فیلتراسیون مناسب برخوردار نباشد ناخالصی های بسیار زیادی وارد نوار تیپ می شوند.

وجود نشتی در بخش های مختلف سیستم قطره ای

هرگونه نشتی در این سیستم موجب هدر رفت آب می شود. این نشتی به طور معمول به دلیل نصب نادرست اتصالات، فرسودگی، استهلاک سیستم و حمله جوندگان به نوارهای تیپ رخ می دهد. برای تعمیر سیستم آبیاری قطره ای ابتدا باید نشتی تشخیص داده شود تا بتوان از روش مناسبی برای تعمیر استفاده کرد.

توزیع نامناسب آب

توزیع نامناسب آب را می توان یکی دیگر از مشکلات سیستم آبیاری قطره ای دانست که دلیل اصلی آن ایجاد مشکل در پمپاژ آب و توپوگرافی ناهموار است.

برای بهبود این امر می توان از قطره چکان های تنظیم کننده فشار کمک گرفت. این قطره چکان ها قادرند تا تغییرات فشار را با استفاده از دیافراگم سیلیکونی کنترل کنند و به این طریق آبیاری را یکنواخت نمایند.

فشار متغیر سیستم آبیاری

گاهی مزارع به طور یکنواخت آب و مواد مغذی را دریافت نمی کنند. این امر به طور معمول به دلیل ایجاد تغییرات فشار در سیستم آبیاری رخ می دهد. اگر آب فشار پایینی داشته باشد گیاهان نمی توانند رشد خوبی را تجربه کنند. در مقابل فشار آب زیاد نیز زمینه های مستهلک شدن تجهیزات آبیاری را فراهم می سازند.

برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی توصیه داریم به طور مرتب میزان فشار آب سیستم را مورد بررسی قرار دهید. استفاده از گیج تنظیم فشار می تواند به شما در این راستا کمک های شایانی نماید.

خرابی و شکستگی تجهیزات آبیاری قطره ای

خرابی و شکستگی تجهیزات

مواردی مانند تجهیزات آبیاری قطره ای و نوع سیستم می توانند اثرات فراوانی بر طول عمر سیستم های آبیاری داشته باشند. اگر یک سیستم براساس استانداردهای روز طراحی شده باشد حدود 5 تا 10 سال دوام می آورد ؛ اما نشتی اتصالات، خرابی و شکستگی تجهیزات می توانند طول عمر این سیستم ها را کاهش دهند.

برای تعمیر سیستم آبیاری قطره ای در چنین شرایطی بایستی تجهیزات را چک کنید و اگر این تجهیزات و اتصالات دچار خرابی شده اند اقدام به تعمیرات سیستم آبیاری قطره ای نمایید.

آسیب های ناشی از جوندگان

حیواناتی همچون موش ها می توانند با حفر زمین به لوله های پلی اتلین مدفون شده در زمین ها دسترسی یابند و به آن ها آسیب وارد سازند. حضور تعداد زیادی از این جوندگان می تواند موجب ایجاد سوراخ در خطوط جانبی شود.

برای جلوگیری از بروز این قبیل مشکلات می توانید از مواد دافع و طمعه گذاری برای دور نگه داشتن این حیوانات و به دام انداختن آن ها استفاده کنید.

نفوذ ریشه گیاهان به قطره چکان ها

از دیگر مشکلاتی که شما را نیازمند تعمیر آبیاری قطره ای می کند می توان به نفوذ ریشه گیاهان در قطره چکان ها اشاره کرد. این امر موجب انسداد سیستم آبیاری می شود و توزیع آب به سیستم ریشه را ناکارآمد می کند. برای حل این مشکل لازم است ریشه گیاهان را از خطوط آبیاری قطره ای دور نمایید.

پاشیدن آب به جای چکه کردن

به عنوان آخرین مشکل سیستم های آبیاری قطره ای می توان پاشیدن آب به جای چکه کردن را نام برد که نیاز به تعمیر سیستم آبیاری قطره ای دارد. این مشکل به دلایل خاصی مانند فشار آب نامناسب سیستم آبیاری و شکستگی قطره چکان ها ایجاد می شود.

اگر این مشکل به دلیل شکستگی قطره چکان ها رخ داده است باید اقدام به تعویض کنید. فراموش نکنید که عدم توجه به این مشکل موجب ایجاد اختلال در سیستم آبیاری می شود و هزینه های شما را نیز افزایش خواهد داد.

تعمیرات سیستم آبیاری قطره ای چگونه است و چه قدر هزینه دارد؟

هزینه تعمیر آبیاری قطره ای

برای تعمیر سیستم آبیاری قطره ای لازم است از تجهیزات کاربردی خاصی استفاده کرد. به واسطه این تجهیزات می توان خرابی ها را عیب یابی کرده و بهترین روش را برای تعمیر انتخاب نمود. این تعمیرات تخصصی هستند و باید طی مراحل خاصی انجام شوند. با این تفاسیر لازم است تعمیرات را به افرادی بسپارید که در این زمینه تخصص و مهارت بالایی دارند.

ما در مجموعه آبین پلاست این آمادگی را داریم تا تعمیرات سیستم های آبیاری قطره ای را به صورت تخصصی انجام دهیم. این تعمیرات توسط کارشناسان حرفه ای انجام می شوند و از سطح کیفی بالایی برخوردارند.

هزینه این تعمیرات ثابت نیست و به فاکتورهایی مانند نوع خرابی، شدت، لوازم و تجهیزات موردنیاز و دستمزد متخصص بستگی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با کارشناسان ما در مجموعه آبین پلاست تماس حاصل فرمایید.

مراحل و روند تعمیرات چگونه است؟

به عنوان اولین مرحله از تعمیر سیستم آبیاری قطره ای لازم است به بررسی فیلترهای سیستم اشاره کرد. این فیلترها در ابتدای سیستم و پس از شیر کنترل قرار دارند و تعمیر آن ها امری ضروری است.

برای شروع تعمیر توصیه داریم شیر سوپاپ را ببندید و پوشش فیلتر را جدا کنید تا به این طریق بتوان فیلترها را تمیز کرد. بهتر است برای تمیز کردن فیلترها از قلمو استفاده شود.

اگر پس از باز کردن صفحه فیلتر متوجه خرابی در این بخش شدید بایستی صفحه فیلتر تعویض گردد. پیشنهاد ما به شما خرید صفحاتی است که از جنس فولاد ضد زنگ هستند؛ چرا که این صفحات دوام و ماندگاری بالایی دارند.

دومین مرحله عبور دادن آب با فشار بالا از خطوط لوله ها است که باید در فواصل زمانی منظم صورت پذیرد. برای این امر بایستی کلاهک انتهای لوله ها را باز کنید و شیر کنترل فشار را از مسیر باز نمایید.

پس از باز کردن شیر نوبت به عبور آب می رسد که باید یک الی دو دقیقه آب با فشار بالایی عبور کند. با این کار می توان تمامی رسوب های تجمع یافته در لوله ها را خارج ساخت. زمانی که شستشوی خطوط به پایان رسید برای تعمیر سیستم آبیاری قطره ای لازم است سیستم را خاموش کنید و تمام قطاع های لوله ها را مورد بررسی قرار دهید.

با این کار می توان اطمینان یافت که آیا لوله ها دارای نشتی هستند یا خیر. در صورتی که لوله ها دچار نشتی شده باشند بایستی اقدام به تعویض آن ها نمود.

در نهایت اگر سیستم آبیاری قطره ای ، دارای تنظیم کننده فشار باشد می توان فشار آب را تنظیم کرد تا شاهد عملکردی درست برای سیستم بود. توجه داشته باشید اگر فشار آب بیشتر از حد رگلاتور باشد باید نسبت به تعویض و یا تعمیر رگلاتور اقدام کرد.

کلام پایانی

دلایل مختلفی شما را ملزم به تعمیر سیستم آبیاری می کنند. این دلایل به اختصار شامل توزیع نامناسب آب، خرابی و یا شکستگی تجهیزات، مسدود شدن لوله های قطره چکان، وجود نشتی در بخش های مختلف سیستم آبیاری، فشار متغیر سیستم، نفوذ ریشه گیاهان در قطره چکان ها، آسیب های ناشی از جوندگان و پاشیدن آب به جای چکه کردن می شوند.

برای برطرف ساختن این مشکلات لازم است ابتدا عیب یابی به صورت دقیق صورت پذیرد. در نهایت اگر نیاز به تعمیر و یا تعویض تجهیزات باشد باید اقدام به تعمیر نمود. با توجه به تخصصی بودن تعمیرات توصیه داریم حتما این کار را به افراد متخصص و مجرب بسپارید.

5/5 - (5 امتیاز)
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط