گروه صنعتی آبین پلاست

مشکلات سیستم آبیاری قطره ای

مشکلات سیستم آبیاری قطره ای
فهرست

مشکلات سیستم آبیاری قطره ای نیز باید همانند مزایا و نحوه کارکرد آن مورد بررسی قرار بگیرند. در زمین‌ های کشاورزی از سیستم‌ های مختلفی برای آبیاری درختان استفاده می‌شود که آبیاری قطره ای از مهم‌ ترین آن‌ ها به شمار می‌ آید.

آبیاری قطره ای مزایای زیادی برای درختان دارد و باعث می‌شود که به هزینه‌های آبیاری خود تا حد زیادی کمک کنید. سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که در اصول نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای چه مشکلاتی رخ می‌دهد؟ در ادامه به بررسی آن‌ها و نحوه رفعشان خواهیم پرداخت.

معرفی 10 عدد از رایج‌ ترین مشکلات سیستم آبیاری قطره ای

یکی از روش‌ های محبوب برای آبیاری زمین‌ های کشاورزی آبیاری قطره ای است که علاوه بر مزایا ، می‌ تواند مشکلاتی هم داشته باشد که در ادامه به رایج‌ ترین آن‌ ها اشاره خواهیم کرد:

توزیع نابرابر آب

نشتی ، گرفتگی یا مسدود شدن قطره چکان‌ ها می‌ تواند باعث شود که برخی از درخت‌ ها هیچ آبی دریافت نکنند یا برخی دیگر از درختان بیش از حد آب مورد نیاز در آبیاری قطره ای را دریافت کنند.

نشت کردن

یکی از مشکلات سیستم آبیاری قطره ای ، سوراخ شدن یا نشت کردن لوله‌ ها و نوار تیپ آبیاری قطره ای است که ممکن است در حین نصب یا بعدا رخ دهد. حیوانتی مانند جوندگان نیز می‌توانند روی این لوله‌ها آسیب به وجود بیاورند و یاعث سوراخ شدن آن بشوند.

اگر سیستم آبیاری قطره ای بیش از حد قدیمی باشد، ممکن است دچار پوسیدگی شود و یا ایجاد ضربه به لوله‌ها نشتی را به وجود بیاورد.

فشار کم آب

گاهی اوقات وقتی به کارکرد سیستم دقت می‌ کنید ، متوجه می‌ شوید که درختان کمتر از حد ممکن آبیاری شده یا حتی خشک هستند. این امر به دلیل فشار کم آب در لوله‌ها رخ می‌ دهد.

وقتی پمپ سیستم آبیاری قطره ای با مشکل مواجه شود یا شبکه توزیع ضعیف باشد، این اتفاق رخ خواهد داد. خوشبختانه این مشکل راه حل دارد و می‌توان انتقال آب را به حالت عادی بازگرداند.

آسیب ریشه درختان

برخی از درختان ریشه‌ های بزرگی دارند که باعث می‌ شود از زمین بیرون آمده و اطراف درخت را در بر بگیرند. وقتی شما از سیستم آبیاری قطره ای استفاده می‌ کنید، ریشه‌ های درخت ممکن است به لوله‌ ها برخورد کند و آن‌ ها را مسدود کند. در نتیجه ، آب به طور ناقص به ریشه خواهد رسید. به همین خاطر ، باید نسبت به کنترل ریشه درختان و جلوگیری مشکلات سیستم آبیاری قطره ای که  برخورد آن  با لوله‌ ها است، اقدام کنید.

جمع شدن نمک

برخی اوقات از آب‌ های شور برای آبیاری استفاده می‌ شود. این آب‌ ها حاوی مقادیر زیادی نمک هستند که می‌ توانند با خروج از لوله‌ ها وارد ریشه گیاه و خاک شوند. این نمک‌ ها می‌ توانند در خاک باقی بمانند و باعث ایجاد آسیب به درخت شوند.

هزینه بر بودن

از مشکلات سیستم آبیاری قطره ای در مقایسه با سایر سیستم‌ های آبیاری ، می‌ توان به هزینه بالای راه اندازی و نصب اشاره کرد.

این امر به دلیل استفاده از لوله‌های زیاد و تجهیزات تصفیه برای تمیز کردن خواهد بود. با این حال، هزینه سیستم‌های آبیاری قطره ای بسته به محصول و زمین به طور قابل توجهی متفاوت است. زمین‌های شیب دار ممکن است به چند تنظیم کننده فشار در سیستم نیاز داشته باشند.

آسیب ناشی از حیوانات

حیوانات و جونده‌ های مختلفی وجود دارند که می‌ توانند به پلی اتیلن سطح لوله‌ ها آسیب بزنند. حیواناتی مانند خرگوش، موش و سجاب می‌ توانند با وارد کردن سوراخ در خطوط جانبی ، آسیب زیادی به سیستم آبیاری قطره ای وارد کنند.

نظارت مکرر

این سیتم ها همان قدر که می‌ توانند مقرون به صرفه باشند ، علاوه بر نصب صحیح به نگهداری و مراقبت مداوم نیز نیازدارند. جنس لوله‌ ها عمدتا از پلاستیک است. به همین دلیل ، آن‌ ها باید از نظر آسیب ناشی از نور خورشید مدام مورد بررسی قرار بگیرند.

ضایعات

آبیاری قطره ای نسبت به دیگر روش‌ ها ضایعات بیشتری تولید می‌ کند که باید نسبت به مدیریت صحیح آن‌ ها اقدام کنید.

وابسته بودن

برخی از سیستم‌ های آبیاری قطره ای ، با برق کار می‌ کنند ، بنابراین ، اگر برق قطع شود ، آن‌ها نیز از کار خواهند افتاد.

بهترین روش‌ ها برای جلوگیری از وجود مشکل در سیستم آبیاری

اگر با مشکلاتی که اشاره کردیم در آبیاری قطره ای مواجه شدید ، بهتر است که دستور العمل‌ هایی را برای رفع آن‌ ها به کار ببرید. برای مسدود شدن قطره چکان‌ ها می‌ توان از ابزار های مخصوص استفاده کرد و قطره چکان را تعویض کرد. علاوه بر این مورد، در جهت جلوگیری از ایجاد رسوب در ورودی قطره چکان، می‌توانید از یک سیستم فیلتراسیون نیز استفاده کنید.

اگر با توزیع نابرابر آب مواجه شدید ، در درجه اول باید جریان آب در قطره چکان‌ ها را مشاهده کنید. ممکن است لازم باشد که قطره چان‌ ها را جدا کرده یا آن‌ ها را جایگزین کنید تا بتوانید سرعت جریان آب را تنظیم کنید.

استفاده از قطره چکان‌ های جبران کننده فشار را برای حفظ جریان ثابت بدون توجه به تغییرات فشار در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید یک تنظیم کننده فشار یا شیر قطع کننده را به بخش‌های مختلف سیستم خود اضافه کنید.

برای برخورد ریشه‌های درختان با لوله‌ها ، می‌ توانید لوله‌ ها را کمی جابجا کنید یا این که مسیر آن‌ ها را به طور کلی تغییر دهید. برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل لوله‌ها ، می‌ توانید از یک محافظ حشره در انتهای آن‌ ها استفاده کنید.

اجزای سیستم آبیاری قطره ای ، به گونه ای جایگذاری شده اند که معمولا قابل مشاهده نیستند. همین امر باعث می‌شود که ابزارهای کشاورزی کم و بیش به آن‌ها آسیب بزند. برای جلوگیری از این امر، باید سیستم را به طور منظم بررسی کنید.

چگونه می‌ توان عیب سیستم آبیاری را پیدا کرد؟

برای پیدا کردن مشکلات سیستم آبیاری قطره ای ، می‌ توانید از روش‌ های مختلفی استفاده کنید. در وهله اول ، باید به طور منظم سیستم را به طور کلی در همه مناطق زمین کشاورزی بررسی کنید.

اولین نشانه ای که می‌توانید مشاهده کنید، تغییر رنگ درختان است. درختانی که آب کافی به آن‌ها نمی‌رسد زرد می‌ شوند و در معرض خشک شدن قرار می‌گیرند. اگر قبض آب شما بیش از حد زیاد یا کم است، می‌ تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد. به همین دلیل، باید کل زمین را بررسی کنید تا علت آن را بیابید و کاهش مصرف آب در کشاورزی را رعایت کنید.

اگر حس کردید در برخی مناطق زمین گودال‌های آبی ایجاد شده اند، می‌تواند نشان دهنده نشتی یا سوراخ شدن لوله‌ها باشد. از آن جایی که این گودال‌ها واضح هستند، یافتن مکان سوراخ در لوله‌ها کار دشواری نیست.

چند وقت یکبار سیستم آبیاری نیاز به سرویس دارد؟

از آن جایی که سیستم‌ های آبیاری قطره ای باید به مدت زیادی باز باشند و کار کنند ، در نتیجه مستعد خرابی و به دنبال آن تعمیرات هستند. در نتیجه باید هر چند وقت یک بار چک بشوند ، اما این زمان دقیقا چه مدت یکبار است؟

بهتر است این کار را ماهی یک بار انجام دهید تا خیالتان از بابت ایجاد مشکل راحت باشد. می‌توانید برای سرویس کردن سیستم، بخش‌های مختلف آن را بشویید و تمامی اجزا آن و عملکردشان را برای جلوگیری از بروز مشکلات سیستم آبیاری قطره ای چک کنید.

اصول نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای چگونه است؟

به طور کلی برای نگهداری  و جلوگیری از بروز مشکلات سیستم آبیاری قطره ای ، باید در سه مرحله از سیستم به خوبی نگهداری کنید. اولین اقدامات مربوط به سرویس‌ ها در هنگام نصب است که شامل مواردی می‌شود که به آن‌ها اشاره کردیم.

سپس باید پس از مدتی از شروع آبیاری، سرویس‌های مربوط فیلترها و شست‌وشوی لوله‌ها را انجام دهید. بعد از اتمام فصل آبیاری نیز باید یک بررسی کلی به عمل بیاورید تا مشکلات سیستم آبیاری قطره ای ایجاد نشوند.

برای طراحی سیستم‌ های آبیاری قطره ای که بهترین سیستم آبیاری فضای سبز است، می‌توانید از ما، یعنی آبین پلاست کمک بگیرید.

امتیاز دهید
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط