گروه صنعتی آبین پلاست

تاثیرات آب و هوا بر عملکرد سیستم آبیاری قطره ای

آب و هوا چگونه بر عملکرد سیستم آبیاری قطره ای تاثیر میگذارد؟
فهرست

تاثیرات آب و هوا بر سیستم آبیاری قطره ای ، یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه کشاورزی است و بسیاری از افراد درخصوص عملکرد آن اطلاعات کافی ندارند. آب و هوا یکی از فاکتور های بسیار مهم در پیشه کشاورزی بوده و در تولید و رشد محصولات غذایی ارگانیک و سالم نقش مهمی را ایفا می‌کند.

تأثیرات آب و هوا بر عملکرد آبیاری قطره ای بسیار گسترده است و در برخی موارد احتمال دارد که این موضوع اثرات مثبت یا منفی بر نحوه رشد محصولات کشاورزی داشته باشد. شرایط اقلیمی در این زمینه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌ کند و احتمال دارد که با ایجاد اختلال در چرخه آب و هوایی یک ناحیه ، فرآیند رشد و کشت محصولات با مشکلاتی مواجه شود.

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که از اثرات آب و هوا در تغییرات اقلیمی بر عملکرد سیستم آبیاری قطره‌ ای اطلاعی ندارید ، توصیه می‌ کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

در ادامه به نکاتی درخصوص نحوه آبیاری در مناطق خشک و چگونگی نگهداری از بهترین سیستم آبیاری فضای سبز در شرایط مختلف اشاره خواهیم کرد.

بهترین آب و هوا برای آبیاری قطره ای چیست؟

یکی از روش‌ های موثر برای کشت انواع گیاهان مختلف در شرایط آب و هوایی گوناگون ، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای است که لازم است کشاورزان درخصوص احداث آن به نوع آب‌ هوای منطقه مورد نظر توجه کافی داشته باشند.

طراحی سیستم آبیاری قطره ای آبین پلاست به‌گونه است که افراد می‌ توانند از آن در مناطقی که آب و هوای گرم و خشک دارند یا بارش باران در آن بسیار کم است استفاده کنند.

با توحه به کاهش میزان بارش باران و کمبود میزان ذخایر آبی ، استفاده از آبیاری قطره‌ای ، یک گزینه کاملا مناسب برای آبیاری محصولات زراعی به‌شمار می‌ رود. بنابراین افراد می‌ توانند به کمک این سیستم ، نسبت به آبیاری محصولات خود در تمامی فصول سال اقدام نموده و درخصوص خطرات ناشی از کمبود آب در این مناطق در دور بمانند.

در مناطقی که آب و هوا خشکی دارد آبیاری به چه صورت است؟

مناطقی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند بیشتر مستعد تاثیرات آب و هوا بر سیستم آبیاری قطره ای خواهند بود. این مناطق نیازمند آب بیشتری برای کشاورزی هستند. لازم است که کشاورزان برای آبیاری مطلوب گیاهان و درختان خود از سیستم‌های پیشرفته آبیاری استفاده کنند.

در این فرآیند با آب‌ رسانی کامل و سریع در بخش‌های اصلی و زیر کشت قرار گرفته زمین‌ های کشاورزی ، آبیاری کامل انجام شده و امکان زراعت در مناطق خشک فراهم خواهد شد. طراحی و احداث سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ ای در مناطق خشک به رعایت اصول و مراتب مهمی در این باره نیاز دارد تا بتوان به کمک آن مشکلات ناشی از کمبود بارش باران و کاهش میزان ذخایر آبی را برطرف نمود.

انتخاب سیستم آبیاری قطره‌ای و تعیین میزان آن باید با توجه به نوع محصولات کشت‌ شده در این مناطق صورت گیرد. در برخی موارد ممکن است گروهی از گیاهان متناسب با نوع منطقه کشت شوند. این موضوع در حالی است که برای کشت برخی گیاهان دیگر و داشتن رشد مطلوب در درختان ، لازم است که سیستم آبیاری بر پایه تأمین نیاز آبی آن‌ها احداث گردد.

آبیاری قطره ای برای کدام یک از خاک ها مناسب است؟

استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای یکی از گزینه‌ های مناسب برای تأمین نیاز‌های آبی محصولات کشت شده در خاک‌ های گوناگون و بهبود تاثیرات آب و هوا بر سیستم آبیاری قطره ای است. این سیستم اغلب با تمامی انواع خاک‌ها سازگاری دارد.

قراردادن تجهیزات آبیاری قطره معمولا در هر نوع خاکی امکان‌ پذیر است اما یکی از نکات مهم و بسیار حائز اهمیت در این باره، توجه به جذب آب توسط خاک در زمین خواهد بود. تعیین سرعت قطره‌های آب در این روش باید متناسب با جنسیت خاک تعیین شود.

به ‌عنوان مثال در مواردی که حجم زیادی از آب روی زمین جمع می‌شود، لازم است که سرعت قطره‌ های آب در سیستم آبیاری تغییر پیدا کند. خاک لوم یکی از بهترین خاک‌ ها برای راه‌اندازی سیستم آبیاری قطره‌ای در آن است. این خاک ترکیبی از خاک رس و شنی بوده و میزان نفوذ قطره‌ها در آن بسیار مناسب خواهد بود.

این خاک با داشتن ویژگی‌ های منحصربه‌فرد ، باعث ایجاد تأثیرات مثبت از نصب سیستم آبیاری قطره‌ای شده و معمولا با نام خاک کشاورزی شناخته می‌شود.

چه آبی مناسب استفاده در روش آبیاری قطره ای است؟

یکی از نکات مهم که لازم است کشاورزان درخصوص راه‌ اندازی و تاثیرات آب و هوا بر سیستم آبیاری قطره ای باید به آن توجه کنند ، نوع و کیفیت آب مورد استفاده در آن منطقه است. سیستم آبیاری قطره‌ای دارای تجهیزات مدرن اما بسیار حساس است که در نتیجه توصیه می‌شود آب مورد استفاده در آن، بسیار تمیز و عاری از هرگونه رسوبات مختلف در آن باشد.

اگر آب آلودگی‌ های مختلف همچون سنگ یا شن داشته باشد، ممکن است فرآیند آب‌رسانی به گیاهان و درختان میوه با مشکلات جدی رو‌به رو شود. استفاده از آب پاکیزه و به دور از آلودگی، مانع از ایجاد آسیب به لوله‌های سیستم آبیاری می‌شود و در نتیجه هیج گرفتگی در بخش‌های داخلی آن‌ها ایجاد نخواهد شد.

آب مورد نیاز در آبیاری قطره ای باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد تا مانع از رشد جلبک‌ های سبز در این ناحیه شده و میزان تعمیرات ناشی از ایجاد گرفتگی‌ های مخزنی در آن را کاهش دهد.

نکات نگه داری از سیستم آبیاری در مناطق مختلف

  • لازم است که افراد برای نگه‌ داری از تجهیزات و کاهش تأثیرات آب و هوا بر سیستم آبیاری قطره ای ، به برخی نکات مهم در این باره توجه کنند. عمل به این نکات باعث ایجاد بستری مناسب برای آبیاری خواهد شد.
  • آب مورد نیاز در آبیاری قطره ای یکی از نکات مهم در نگهداری از این سیستم به‌ شمار می‌ رود. استفاده از آب مناسب باعث جلوگیری از بروز گرفتگی در لوله‌ ها شده و عمر آن را افزایش می‌دهد.
  • لازم است که افراد هر چند مدت یک‌ بار ساختار لوله‌ های نوار تیپ آبیاری قطره ای را مورد بررسی قرار دهند. رعایت این نکته باعث جلوگیری از بروز خرابی‌ های گسترده در آن خواهد شد.
  • بهتر است افراد میزان آب و میزان آبیاری توسط این سیستم را کنترل کنند. نظارت منظم از نحوه آبیاری تأثیرات مطلوبی بر کاهش میزان آسیب‌های لوله‌ها خواهد داشت.
  • سیستم تایمر آبیاری قطره ای باید طبق نیاز آبی گیاهان تنظیم گردد. توجه به اصول تنظیم تایمر آبیاری قطره ای مانع از ایجاد اختلال در عملکرد آن خواهد شد.
  • مزیت های استفاده از سیستم آبیاری قطره ای

تجهیزات آبیاری قطره‌ای آبین پلاست بهترین سیستم آبیاری فضای سبز است. این سیستم دارای مزایای بسیار مهمی برای کشاورزان و فعالان این حوزه می‌باشد. این روش یکی از راهکار‌های موثر برای آبیاری گیاهان و جلوگیری از ایجاد تأثیرات آب و هوا بر سیستم آبیاری قطره ای درختان میوه به‌شمار می‌رود.

برخی از اصلی‌ ترین فواید استفاده از این روش به شرح زیر است:

  • صرفه‌ جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آن
  • آب‌ رسانی اصولی و تضمینی برای تمامی گیاهان و کاهش تاثیرات آب و هوا بر سیستم آبیاری قطره ای
  • امکان کاشت گیاهان مختلف در مناطق گرم و خشک
  • دارای مخازن مناسب برای جلوگیری از گرفتگی لوله‌ ها
  • ماندگاری مناسب و طول عمر کافی در صورت نگهداری مناسب
  • امکان تعیین میزان فشار آب و سرعت قطره‌ها
  • سازگاری آبیاری قطره ای با زمین‌های مختلف
  • قابل احداث در انواع خاک‌های گوناگون
  • تنوع بالا آرایش قطره‌ها و امکان تغییر جهت آن‌ها
  • داشتن اتصالات قوی از جنس لوله‌های پلی اتیلن
  • تنظیمات اتوماتیکی و بدون نیاز به کارگر

تاثیرات آب و هوا بر سیستم آبیاری قطره ای درختان میوه یکی از موضوعات بسیار مهم در مناطق گرم و خشک به‌ شمار می‌ رود. سیستم آبیاری قطره‌ای بر پایه اصول مهندسی ساخته شده و یک گزینه بسیار مناسب برای مناطقی است که میزان ذخایر آبی در آن‌ها‌ بسیار کم می‌باشد.

توجه به نوع خاک و کیفیت آب ازجمله موارد بسیار مهم در استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار قطره ای به‌شمار می‌ رود. این سیستم با کارایی و عملکرد مناسبی که دارند ، فرآیند کشت گیاهان در مناطق مختلف را تسهیل کرده است.

امتیاز دهید
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط