گروه صنعتی آبین پلاست

آبیاری قطره ای گلدان ها در منزل چگونه است؟

آبیاری قطره ای گلدان ها در منزل چگونه است؟
فهرست

آبیاری قطره ای گلدان­­ها برای همه افرادی که از نگهداری گل و گیاه در منزلشان لذت می­برند لازم است. به ویژه اینکه در زندگی آپارتمان نشینی که در مقایسه با خانه های حیاط دار و باغ و ویلاها، تابش نورخورشید بسیار کم بوده و نیز گل ها در تماس مستقیم با بارش باران قرار ندارند، لازم است تا روش های حفظ سلامت و طراوت گلدان­هایمان را بهتر بدانیم.

از آنجایی که گیاهان گلدانی در تماس با زمین قرار ندارند باید مرتب آبیاری و کود رسانی شوند. اما روش آبیاری قطره ای گلدان­ ها بهترین و راحت ترین روش برای رسیدگی به بذرهای گلدانی می­ باشد.

در روزهای گرم و خشک تابستان، نیاز است تا هر روز دو بار گلها و درختان میوه گلدانی را آبیاری کنیم؛ درغیر اینصورت گیاهان به تعبیر خودمانی دچار استرس می­شوند و به طور بالقوه گل و میوه خود را می­ریزند. آبیاری دستی بسیاری از گیاهان گلدانی در تابستان هر دفعه حدود 20 دقیقه طول می­کشد، بنابراین حداقل 40 دقیقه در روز صرف آبیاری درختان میوه در گلدان می شود.

اگر می خواهید بهتر بدانید که آبیاری قطره ای گلدان ­ها در منزل چگونه است مجموعه آبین پلاست در این مقاله قصد دارد تا شما را با روش آبیاری قطره ای گل ها و گیاهان بیشتر آشنا نماید.

معرفی روش آبیاری قطره ای گلدان ها در خانه

از جمله روش های آبیاری قطره ای گلدان­ ها آبیاری میکرو نام دارد. آبیاری میکرو یک روش آبیاری مدرن است که در مقایسه با روش‌های سنتی آبیاری، آب را به آرامی به سمت گل سوق می­ دهد و به حفظ آب در یک مدت زمان معین شده کمک می‌کند.

بهترین زمان بندی برای آبیاری قطره ای گلدان

سیستم آبیاری میکرو روشی است که از طرق مختلف مانند قطره چکان، آبپاش، مه پاش و حباب به تامین آب با دبی و فشار کم در سطح و زیرسطح خاک کمک می­کند. در میان همه این ها، آبیاری قطره‌ای روش محبوب آبیاری میکرو است که نه تنها در باغ‌ها بلکه در خانه برای گلدان ها نیز یک روش مستدل و کاربردی است.

برخلاف سایر روش‌های آبیاری، روش‌هایی که خاک را بیش از حد مورد نیاز اشباع از آب و خیس می‌کند همین روش آبیاری قطره ای گلدان­هاست. این روش پرکاربرد تا عمق مورد نیاز یعنی تا ناحیه ریشه گیاه آب را تامین می‌کند. سیستم قطره ای همچنین کوددهی گیاهان را نیز تسهیل می­کند چرا کود که در میان آب رقیق شده و از طریق لوله­ها به سمت گیاه فرستاده می­ شود.

از مزایای سیستم آبیاری قطره ای گلدان­ ها صرفه جویی در مدت زمان آبیاری است. زمانی که آبیاری قطره­ای از طریق اتصال به لوله ای که برای همین کار تعبیه شده آغاز می­شود سایر گلدان­های موجود هم زمان از همین طریق آبرسانی خواهند شد. علاوه بر آن از طریق تایمری که برای روش قطره ای راه اندازی می­شود کنترل آبرسانی منظم­تر خواهد شد.

انواع روش های آبیاری برای گیاهان آپارتمانی

گیاه شناسان و کسانی که به پرورش گل و گیاه علاقه مند هستند با بررسی  و کاوش روی گونه­ های مختلف گل های آپارتمانی به این نتیجه رسیده اند که جهت آبیاری این دسته از گیاهان می­ توان از روش های آبیاری متعددی استفاده کرد. از جمله مهم ترین  نکاتی که برای آبیاری قطره ای باید بدانید این است که تمامی گلدان ها باید در انتهای خود زهکش داشته باشند تا آب اضافی از این طریق از آن ها خارج شود.

همچنین در خصوص اطلاع از نکاتی که برای آبیاری قطره ای باید بدانید ، انواع روش­ های آبیاری است که عبارتند از:

  • آبیاری از بالای گلدان و قسمت رویی خاک
  • آبیاری به کمک نخ کنفی
  • آبیاری گلدان به کمک زهکش و از زیر گلدان
  • آبیاری با استفاده از گلدان­های هوشمند
  • آبیاری قطره ای بخصوص آبیاری قطره ای اتوماتیک
  • آبیاری به کمک بتری و با ایجاد چند منفذ در بتری و قرار دادن آن بالای گلدان
آبیاری قطره ای گلدان

نحوه آبیاری قطره ای در خانه

اگر بخواهید آبیاری قطره ای گلدان­ ها را در خانه به راه بیندازید ابتدا باید ابزار اولیه آن را فراهم کنید. آبیاری قطره ای گلدان ­ها غالبا توسط یک کیت به همراه تمام کانکتورهایی که جهت اتصال و نصب به شیر آب خانه نیاز هستند تهیه می­ شود.

این ابزار کاملا قابل دسترس شما در خانه بوده و شامل شیلنگ، نازل­ ها، آب پاش و لوله ها جهت اتصال می­ باشد و هریک با تنظیمات اتوماتیک میزان آب مورد نیاز را تامین می­کند و در نتیجه آبیاری قطره ای اتوماتیک در خانه راه اندازی می­ شود.

توجه نمایید اینکه تاکید به تنظیم و بررسی دقیق اتصالات این روش از آبیاری­ ها داریم بدین خاطر است که هرگونه افراط و تفریط در سیستم آبرسانی قطعا به گیاه آسیب زده و موجب پوسیدگی ریشه و گیاه می ­شود.

آشنایی با انواع روش های آبیاری قطره ای در منزل

آب به عنوان یک مایع حیات بخش بارور شدن و زنده ماندن گیاه را تضمین می­ کند. حال اگر ما چند نکته ساده و در عین حال مهم را در خصوص نحوه صحیح نگهداری گل و گیاه بدانیم از لذت داشتن زیبایی آن محروم نخواهیم ماند.

یکی از مهم ترین نکات، اطلاع از نحوه اجرای انواع روش­های آبیاری قطره ای گلدان ها در منزل است. که در این بخش با آن بیشتر آشنا خواهیم شد:

آبیاری قطره ای در فضای باز

در این روش به کمک چند رابط ساده از طریق شیر آبی که در محیط خانه قرار دارد آبیاری انجام می­شود و البته باید خروجی نهایی آب را حفاظت کنید تا وارد محیط خانه نشود.

آبیاری قطره ای با کمک بطری

می­ توان گفت کم مصرف ترین روش آبیاری همین روش است که در آن با ایجاد حفره و سوراخ در یک یا چند یطری و قرار دادن آن در بالای هر گلدان روش آبیاری قطره ای آن انجام می­ شود. بطری ها در واقع نقش قطره چکان آبیاری قطره ای را خواهند داشت.

مراحل نصب سیستم آبیاری قطره ای گلدان­ ها

آبیاری قطره ای گلدان

مراحل نصب این سیستم پس از تهیه نمودن ابزار اولیه در چند مرحله انجام می­شود:

  1. اتصال شیرآب با لوله رابط
    پس از اتصال شیر آب آن را به تنظیم کننده فشار آب متصل می­کنیم. توجه نمایید که باید رابط شیلنگ به تنظیم کننده فشار آب پیچ خورده و بسته شود.
  2. اتصال رابط شیلنگ به لوله های پلی اتیلن به قطر 2.5 سانتیمتری
    با کمی فشار یک سر لوله پلی اتیلن را به رابط وصل می­کنیم. توجه نمایید که باید از عدم نشطی آب مطمئن شویم لذا این مرحله می­تواند زمان خوبی برای اطمینان از این مطلب باشد.
  3. برآورد مقدار لازم میکرولوله
    پس از اندازه گیری طول هر قطعه از میکرولوله ها در امتداد هر گلدان آن را جای گذاری می­کنیم.
  4. طراحی نمودن آبیاری قطره ای به صورت سیستمی
    در وهله سوم برای مشخص نمودن محل دقیق اتصال میکرولوله ها لازم است تا فاصله دریپرها از هم تعیین شود. لذا پس از قرار دادن گلدان­ها در جای مناسب و دلخواه لوله های پلی اتیلن را در امتداد گلدان قرار می­دهیم. پس از علامت گذاری محل اتصال میکرولوله با لوله پلی اتیلن باید یک سمت دیگر میکرولوله ­ها را داخل گلدان جهت رسیدن آب قرار دهیم.

مراحل شروع آبیاری قطره ای گلدان ­ها پس از اتصالات

پس از نصب میکرولوله ها به گلدان حال نوبت آغاز آبیاری و اطمینان از صحت اتصال لوله­ ها می­ باشد. لذا لازم است پس از اطمینان از درست نصب شدن میکرولوله ها و دریپرهای آبیاری سیستم آب رسانی را متصل را گشوده و نحوه رسیدن آب را تنظیم و امتحان کنیم.

از جمله نکات مهم در آبیاری قطره ای تنظیم تایمرها برای آبیاری خودکار می ­باشد. از طرفی سوراخ هایی که به عنوان قطره چکان آبیاری قطره ای ایجاد می ­شود باید طبق تایمبر و با فاصله تنظیم شود. مطمئن باشید اگر از ابتدا تمامی مراحل را دقیق پیش آمده باشید حال یک سیستم اتوماتیک آبرسانی قطره ای بسیار به صرفه و آسان برای گلدان­های خانه خود خواهید داشت که تا مدتها شما را از آبرسانی گلها و بذرهایتان آسوده خاطر می­سازد.

آبین پلاست به عنوان یک مجموعه توانمند در زمینه پروش گل و گیاه و باغداری و نیز آموزش آن به سایر علاقه مندان پرورش گیاهان و درختان بسیار علاقه مند است تا تمامی شما مخاطبین محبوب خود را از بهترین روش های نوین باغداری و مراقبت از گیاهان ذینتی  و آپارتمانی آگاه سازد.

لذا در این راستا لازم است تا بدانیم چگونه یک سیستم آبیاری قطره‌ای خودکار را در گلدان‌های آبی، کیسه‌های رشد بذر و یا سایر ظروف راه‌اندازی کنیم؟

روش قطره ای خودکار با ایجاد منفذ و نیز اتصالاتی که از طریق میکرولوله و تایپر می تواند داشته باشد برای آبرسانی بذر در گلدان و ظروف و یا کیشه های رشد بذر بسیار مناسب است.

همچنین لازم است تا بدانیم که برای مدت زمانی که به جهت مسافرت و سفرهای کاری در منزل نیستیم چه تدبیری کنیم تا گلدان های زیبایمان بدون آب نمانند؟

قطعا با کمک آبیاری قطره ای گلدان ها  آن هم به روش زمان بندی اتوماتیک میتوانیم طی مدت زمانی که در منزل نیستیم گلهایمان را آبرسانی کنیم.

امتیاز دهید
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط