گروه صنعتی آبین پلاست

آبیاری قطره ای درخت پسته چگونه است؟

آبیاری قطره ای درخت پسته
فهرست

آبیاری قطره‌ ای درخت پسته یک روش مدرن برای رساندن آب به این محصول در سطح زمین می‌باشد. پسته یک محصول با قابلیت رشد در نواحی خشک است که معمولاً در نواحی نیمه خشک یافت می‌شود. در روش آبیاری قطره ای از شلنگ یا لوله بر روی زمین یا زیر زمین، به منظور رفع نیاز آبی محصولات استفاده می‌شود. این سیستم یک راهکاری بسیار مطلوب در جهت کاهش هزینه و مصرف انرژی می‌باشد.

توصیه کارشناسان متخصص در این حوزه، بهره ‌گیری از روش آبیاری قطره ای برای رشد بهتر محصول و بهبود سطح کیفی خاک است. اغلب پیشنهاد رفع نیاز‌های آبی این محصول به صورت چرخه آبی در مراتب کوتاه است که به‌ کمک آبیاری قطره‌ ای می‌توان این روش را به کار گرفت. برای انجام آبیاری قطره‌ای پسته باید به نکاتی از قبیل نوع خاک، فصل کاشت، آب وهوای منطقه، نوع آبیاری و… توجه نمود. در این مقاله نگاهی به روند آبیاری قطره ای درخت پسته و نکات مهم در خصوص راه‌اندازی این سیستم را خواهیم داشت.

دلایل عملکرد بهتر با آبیاری قطره ای درخت پسته

آبیاری قطره ای درخت پسته باعث می‌شود که زمین و نوع خاک به طور یکسان به میزان آبی که لازم دارند دست یابند. ایجاد تعادل در انتقال مواد مغذی و آب از نکات مهم در حوزه کشاورزی و کاشت محصولات است. در صورتی که به طور یکنواخت تمامی انرژی و مواد مغذی به خاک برسد رشد محصول در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.

این روند می‌تواند به صورت روزانه یا با مدت زمان لازم برای پرورش درخت پسته تنظیم گردد. استفاده از آبیاری قطره ای در میزان عملکرد و رشد بهتر درخت پسته بسیار موثر است. زیرا این روش می‌تواند سطح رطوبت خاک و زمین را تنظیم نماید و احتمال حمله آفات زراعی و رشد قارچ را کاهش دهد. همچنین آبیاری مداوم اما به میزان کم یا لازم رشد صحیح را برای محصول به ارمغان می‌آورد.

 این موضوع به این دلیل است که آبیاری قطره ای اگر چه در مقادیر کم و متوسط عملکرد انتقال آب را دارد اما این روش منجر به رسیدن آب به صورت صحیح و اصولی به ریشه‌های درخت شده و در نهایت به افزایش میزان تولید محصولات کمک نماید.

مزایای آبیاری قطره ای برای درخت پسته چیست؟

استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای یکی از مناسب ترین راهکارهای پیشنهادی برای انتقال مواد مغذی و آب مورد نیاز محصول به خاک است. در این روش می‌توان میزان آب و بازه زمانی آبرسانی به محصول را تنظیم نمود.

با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای کشاورز می‌تواند بر اساس نیاز محصول، میزان انتقال آب و تایمر آبیاری قطره ای را تعیین نماید.

مزایای آبیاری قطره ای برای درخت پسته

مزیت اصلی دیگر این روش صرفه جویی در میزان مصرف آب است. مصرف آب برای پرورش محصولات یکی از دغدغه‌های اساسی کشاورزان است که به کمک آبیاری قطره ای درخت پسته میزان آن محدود می‌شود. مصرف محصولات کاهش و دفع آفات کشاورزی کاهش می‌یابد و در نهایت میزان تولید محصول افزایش می‌یابد.

به کمک آبیاری قطره ای تمامی بخش‌های زمین به اندازه یکسان آبیاری می‌شوند و سطح کاملا یکنواخت برای رشد محصولات ایجاد می‌گردد.

 همچنین در روش آبیاری قطره‌ای، امکان استفاده از آب شور وجود دارد و این مزیت باعث شده است که آبیاری قطره ای در تمامی نقاط قابل استفاده باشد.

نحوه آبیاری قطره ای درخت پسته چگونه است؟

روش آبیاری قطره‌ای درختان میوه معمولاً با توجه به سن آن‌ها متفاوت است. به عبارت دیگر درختانی که جوان هستند باید سطح آب کمتری به داخل خاک آن نفوذ داشته باشد یا برای درختان مسن باید تا میانگین ۷۰ درصد نفوذ آب به داخل خاک را در نظر گرفت. این موضوع به این دلیل است که در درختانی که کهن سال هستند فاصله ریشه از داخل خاک وجود دارد و باید میزان رطوبت و آبرسانی به گونه‌ای باشد که آب به ریشه درخت برسد تا بتواند بازده مناسبی برای تولید محصول داشته باشد. در آبیاری قطره ای درخت پسته، شبکه آبرسانی در زیر خاک قرار می‌گیرد و به کمک برنامه تنظیم شده تایمر آبیاری قطره‌ ای، جریان انتقال آب به کمک قطره چکان صورت می‌گیرد.

انواع روش های آبیاری درختان پسته

آبیاری قطره ای زیر سطحی (مدرن)

آبیاری قطره ای علارغم داشتن برخی معایب، در اکثر موارد توصیه کارشناسان حوزه کشاورزی است. این روش با داشتن مزایا بسیار بالا در کاهش مصرف آب نیز بسیار موثر است. در روش آبیاری قطره ای اتوماتیک زیر سطحی بخش‌هایی از خاک اطراف درختان حفر می‌شود و در این نقاط لوله‌های آبیاری دفن می‌شود. یکی از نقاط مهم در آبیاری زیر سطحی که باید به آن توجه شود، بررسی میزان عمق خاک است.

کشاورزان باید در نظر داشته باشند که برای حفر و قرار دادن لوله های آبیاری باید عمق استاندارد را در نظر بگیرند تا نتایج مطلوب این روش حاصل شود. قطره چکان‌ها پس از قرار گیری لوله‌ در عمق استاندارد، آبرسانی ریشه گیاهان را آغاز می‌کنند.

آبیاری شماری، نواری، غرقابی (سنتی)

با توجه به کاهش میزان ذخایر آبی، نیاز درختان پسته به آب و همچنین محل پرورش ابن درختان که معمولا در محیط گرم و خشک صورت می‌گیرد، استفاده از روش‌های سنتی کمی دشوار است. برای مثال در آبیاری به روش شیاری، حاشیه‌هایی بر روی خاک ایجاد می‌شود. حاشیه یا شیار‌ها جریان آب را در زمین انتقال می‌دهد اما نمی‌تواند به طور متعادل آبرسانی درخت را انجام دهد و در برخی موارد ممکن است مشکلاتی براس سلامت خاک ایجاد کند. این روش با محدودیت خاص تنها در خصوص برخی زمین‌های کشاورزی قابل استفاده است.

در روش آبیاری قطره‌ای درختان میوه به صورت غرقابی، آب در زمین جریان می‌یابد که به درختان و گیاهان برسد. این روش موجب مرطوب شدن تمامی بخش‌های خاک می‌شود و تنفس خاک را دچار مشکل می‌کند. کاهش تنفس خاک می‌تواند در میزان رشد و بازده محصولات اثرات منفی را بر جای بگذارد. روش نوار تیپ آبیاری قطره ای نیازمند حساسیت بالایی در روند آبرسانی و انتقال مواد مغذی به خاک است. در این روش باید به نکاتی در خصوص آسیبی که به خاک وارد شده و دچار فرسایش آن می‌شود و همچنین میزان سرعت جریان آب توجه شود.

آبیاری قطره ای درخت پسته

آبیاری قطره ای روشی مدرن برای آبرسانی به درختان پسته می‌باشد که دارای مزایای قابل توجهی از جمله صرفه جویی در مصرف آن و ایجاد برنامه مناسب برای انتقال مواد مغذی و ایجاد گردش اکسیژن می‌باشد. آبیاری قطره‌ ای اتوماتیک با توجه به رشد محصولات پسته در فصل گرم و خشک می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای مدیریت وضعیت مصرف آب باشد.

سوالات متداول

به سبب مزیت‌های قابل توجه آبیاری قطره‌ای،معمولا بهره‌گیری از این روش نسبت به راهکار‌های آبیاری سنتی پیشی می‌گیرد و یکی از دلایل اصلی عملکرد بهتر این روش، کاهش مصرف آب و صرفه جویی در آن است.

آبیاری درختان پسته را می‌توام علاوه بر روش‌های مدرن نظیر آبیاری قطره‌ای، به کمک روش‌های سنتی نیز انجام داد. روش‌های سنتی آبیاری درخت پسته عبارتند از: روش‌ شیاری، غرقابی و نوار تیپ آبیاری قطره ای.

امتیاز دهید
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط