گروه صنعتی آبین پلاست

فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک و کم آبی

آبیاری قطره‌ ای برای کدام گیاهان در مناطق خشک
فهرست

آبیاری قطره‌ای امروزه به عنوان یکی از راحت‌ ترین و آسان‌ ترین راه‌ هایی شناخته شده است که بسیاری از باغبان‌ ها و کشاورزان برای آبیاری گیاهان خود از آن بهره گرفته‌ اند. فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک و کم آبی به قدری زیاد است که نمی‌ توان تمامی مزیت‌های استفاده از آن را یکجا بیان کرد.

برخی از فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک می‌توان به اقتصادی بودن آن ، بدون نیاز به نیروی انسانی و… می‌باشد. در ادامه قصد داریم شما را با سیستم آبیاری قطره‌ای و مزیت‌های استفاده از آن بیشتر آشنا کنیم.

در صورتی که شما قصد دارید برای زمین خود به سراغ نصب سیستم آبیاری قطره‌ای بروید می‌توانید تمامی سؤالاتی که در سر دارید را از کارشناسان ما در آبین پلاست بپرسید و باکیفیت‌ ترین تجهیزات این سیستم را از ما بخواهید.

معرفی سیستم آبیاری قطره‌ای

امروزه آبیاری قطره‌ای را به عنوان آبیاری موضعی و یا میکرو نیز می‌ شناسند. در حقیقت در این روش آب با فشار بسیار پایین یا از طریق روزنه و یا با استفاده از تجهیزاتی به نام قطره چکان به ریشه‌های گیاهان انتقال داده می‌ شوند. نگه داری از سیستم آبیاری به قدری ساده است که باعث شده است بسیاری از کشاورزان و باغبان‌ها برای محصولات خود به سراغ این سیستم کم‌مصرف و اقتصادی بروند.

آبیاری قطره‌ای یکی از بهترین روش‌های کاهش مصرف آب در کشاورزی تلقی شده است ؛ در این روش آب به آهستگی در پای گیاهان و یا درختان ریخته خواهد شد. این امر علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب باعث افزایش بازدهی آبیاری نیز می‌شود.

 یکی از فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک می‌ توان به این امر اشاره کرد که در این روش مساحت و عمق بسیار کمی از خاک خیس خواهد شد ، این امر باعث کاهش میزان تبخیر آب خواهد شد.

در این سیستم آب با استفاده از شبکه لوله‌ها که دارای خروجی نوار تیپ و یا قطره چکان می‌باشد عبور کرده و به ریشه محصولات می‌رسد.

به این نکته توجه داشته باشید با توجه به کیفیت طراحی سیستم آبیاری قطره‌ای ممکن است این سیستم انواع روش‌هایی اعم از سطحی و یا بارانی را انجام دهد. یکی از اصلی‌ ترین تجهیزات این سیستم می‌ توان به تایمر آبیاری قطره‌ای اشاره کرد.

این بخش از سیستم شروع و پایان آبیاری را تعیین خواهد کرد و بدون هیچ نیروی انسانی آبیاری را آغاز و به موقع پایان می‌دهد. شما می‌ توانید با توجه به نوع سیستم آبیاری قطره‌ای خود تایمر را خریداری کنید.خرید تایمر در برند ها و کیفیت‌های متنوع صورت می‌گیرد. شما می‌توانید با توجه به سیستم زمین خود بهترین‌ها را از آبین پلاست بخواهید.

آبیاری قطره‌ ای برای کدام گیاهان در مناطق خشک مناسب است؟

یکی از شایع‌ ترین سؤالاتی که امروزه در خصوص سیستم آبیاری قطره‌ای پرسیده می‌شود در خصوص مناسب بودن آن برای گیاهان می‌ باشد. روش آبیاری قطره‌ای برای گیاهانی مناسب خواهد بود که به صورت ردیفی کاشته شده‌ اند. آبیاری قطره‌ ای درخت پسته ، انگور و یا تاکستان می‌تواند بهترین ایده برای صرفه جویی در زمان و آب باشد.

یکی از فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک این است که این روش بسیاری از گیاهان را در برمی‌گیرد. جدول زیر نشان دهنده گیاهانی است که این روش به راحتی می‌تواند آن‌ها را در مناطق خشک آبیاری کند.

محصولات باغانگور، موز، انار، پرتغال، لیمو، انبه، نارنج و ترنج، سیب صحرایی، ساپودیل یا چیکو، گوآوا، آناناس، نارگیل، پاپایا، بادام هندی، آملا یا همان انگور فرنگی هندی و …
محصولات نقدیپنبه، توت فرنگی، نیشکر، پوپل و …
صیفی جاتگوجه فرنگی، پیاز، خیار، اسفناج، کدو، کلم، کاهو، بامیه، فلفل و …
محصولات کشتزاریچای، قهوه و…
گلرز
بذر های روغنیآفتاب گردان، بادام زمینی، نخل روغنی
ادویه هازردچوبه، میخک و …
درختان جنگلیبامبو (خیزران یا نی هندی)، درخت ساج

محاسن و مزایای آبیاری قطره‌ای در شرایط کم آبی فعلی

یکی از اصلی‌ ترین مزیت‌ های استفاده از این روش آبیاری می‌ توان به کاهش مصرف آب کشاورزی اشاره کرد. آبیاری قطره‌ای امروزه به عنوان یکی از بهترین روش‌ های کاهش مصرف آب کشاورزی در بین تمامی باغبان‌ها و کشاورزان شناخته شده است.

در ادامه با آبین پلاست برخی از فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک را برای شما بیان کرده‌ایم:

راندمان بالا

یکی از اصلی‌ ترین فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک می‌ توان به راندمان بالای این روش اشاره کرد. امروزه این روش آبیاری یکی از کارآمدترین روش در میان تمامی روش‌های موجود شناخته شده است.

در این روش آب دقیقاً در محلی که نیاز به آبیاری دارد ریخته می‌شود. لازم به ذکر است در این روش به هیچ عنوان مصرف آب بیش از چیزی که باید باشد نخواهد بود.

جلوگیری از رویش علف‌ های هرز

از دیگر فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک می‌ توان به جلوگیری از رویش علف‌ های هرز اشاره کرد. سیستم آبیاری قطره‌ای به گونه‌ای طراحی می‌شود که آب قبل از آن که وارد سیستم اصلی شود از صافی‌های به خصوصی عبور داشته باشد تا به صورت کامل تصفیه شود.

این امر باعث می‌شود که به هیچ عنوان بذر علف‌های هرز وارد زمین نشود. از طرف دیگر این سیستم تنها محلی که نیاز به آبیاری دارد را آب می‌دهد و قسمت‌های دیگر زمین به صورت کامل خشک باقی می‌ماند و شرایط برای رویش علف‌های هرز فراهم نخواهد بود.

فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک و کم آبی

صرفه جویی در مصرف آب

استفاده از روش آبیاری قطره‌ای باعث می‌ شود که در مصرف آب صرفه جویی شود. علاوه بر این موضوع این روش تبخیر آب، تلفات و رواناب را کاهش خواهد داد. روش‌های کاهش مصرف آب در کشاورزی بسیار زیاد هستند که یکی از این روش‌ ها می‌توان به استفاده از آبیاری قطره‌ای اشاره کرد.

زیرا در این روش با وجود تایمر آبیاری قطره‌ای شروع و پایان دقیق آبیاری مشخص خواهد بود و دیگر بیش از حد و اندازه آبیاری صورت نمی‌گیرد.

صرفه جویی در هزینه‌ ها

در روش آبیاری قطره‌ای همان طور که متوجه شده‌اید آب به صورت مستقیم بر روی ریشه‌های گیاه ریخته می‌شود. این امر باعث می‌شود که هزینه‌ها به صورت قابل توجهی کاهش داشته باشد. با توجه به آمارهای به دست آمده هزینه‌ها 30 الی 50 درصد با این روش کاهش داده شده است.

این روش امکان اتوماتیک شدن آبیاری را با استفاده از تایمر آبیاری قطره‌ای به کشاورزان و باغبان‌ها داده است. هزینه خرید و استفاده از این تایمر در مقایسه با استفاده از نیروی انسانی بسیار ناچیز خواهد بود. شما می توانید تایمر آبیاری قطره‌ای را از ابین پلاست با کمترین هزینه خریداری کنید.

تطبیق پذیری مکانی

امروزه می‌ توان این سیستم را در هر جایی که فکرش را بکنید اجرا کنید. باغ میوه ، تاکستان، گلخانه و حتی کشت‌های ردیفی از جمله مکان‌ هایی هستند که می‌توانند از فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک استفاده کنند.

استفاده از این روش بهترین موردی است که شما می‌ توانید با صرفه جویی از آب در مناطق خشک ، زمین‌ های ناهموار، مکان‌های کم باران و… استفاده کنید.

سلامت گیاه و کنترل بیماری‌ ها

همان طور که بارها گفته شد این آبیاری تنها آب را به پای گیاه خواهد رساند و دیگر خبری از آبیاری برگ‌ها و… وجود ندارد. از دیگر فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک می‌توان جلوگیری از رشد و گسترش قارچ‌ها و بیماری‌های رایج گیاهان اشاره کرد. لازم به ذکر است با استفاده از این روش دیگر خبری از سوختگی برگ‌ها به دلیل قطرات آب بر روی آن وجود ندارد.

تزریق کود در سیستم

در این روش آبیاری تنها کافی است که کشاورز و یا باغبان یک سیستم تزریق کود به سیستم آبیاری خود اضافه کند تا بتواند به راحتی کودهای مورد نیاز گیاه را به آن برساند. استفاده از این روش باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می‌باشد و باعث افزایش بازدهی گیاه می‌شود.

نیاز کمتر به نیروی انسانی

همان طور که متوجه شده‌اید این سیستم به راحتی می‌تواند خودکار و اتوماتیک آبیاری را شروع و آن را پایان دهد. این امر باعث می‌شود که دیگر باغبان نیازی به کارگر نداشته باشد. در این میان این سیستم توانایی به کار گیری سم و کود را در هنگام آبیاری دارد و این امر به خودی خود نیاز نیروی انسانی برای کودپاشی و سم پاشی را کاهش می‌دهد.

از دیگر فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک می‌توان به این مورد اشاره کرد که باغبان و یا کشاورز به راحتی هم زمان با آبیاری می‌ تواند در بین ردیف‌ های گیاهان و درختان رفت و آمد داشته باشد؛ این در حالی است که در آبیاری معمولی باید چندین روز صبر به کار ببرند تا بتوانند در خاک رفت و آمد کنند و یا ماشین‌ها را عبور دهند.

یکی از اصلی‌ترین فواید آبیاری قطره‌ای در مناطق خشک و کم آبی «مناسب بودن برای تمامی خاک ها» است!

یکی از اصلی‌ ترین فواید آبیاری قطره‌ای مناطق خشک این است که روش آبیاری قطره‌ای برای تمامی انواع خاک‌ها مناسب خواهد بود.

تنها تفاوت در این میان نحوه آبدهی این سیستم خواهد بود. به صورت کلی نحوه آبیاری قطره‌ای در انواع خاک‌ها به شرح زیر خواهد بود:

  • در صورتی که زمین کشاورزی و یا باغ از خاک رس تشکیل شده باشد، باید آبیاری به آرامی صورت گیرد تا آب بر روی سطح خاک جمع نشود.
  • اگر خاک کشاورزی شنی باشد، سیستم باید آب را با فشار بالاتر و سرعت بیشتری اعمال کند تا از رسوخ کافی آب مطمئن شود.
  • در صورتی که زمین از خاک لوم تشکیل شده باشد؛ یعنی ترکیبی از خاک رس و شن باشد که یکی از ایده‌آل‌ترین انواع خاک برای محصولات می‌باشد. سیستم آبیاری قطره‌ای باید در شرایط نرمال و عادی آبیاری را انجام دهد.
5/5 - (1 امتیاز)
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط