گروه صنعتی آبین پلاست

تمیز کردن گرفتگی لوله‌ های سیستم آبیاری قطره ای

گرفتگی لوله‌ های سیستم آبیاری قطره ای
فهرست

تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای فرآیندی است که  هر سیستم آبیاری قطره ای به آن نیاز دارد. سیستم‌ های آبیاری قطره ای در سال‌ های اخیر به محبوبیت زیادی رسیده است و با استفاده از فناوری که دارند، آبیاری زمین‌ های کشاورزی را بسیار راحت‌ تر کرده اند.

این سیستم‌ ها با تجهیزات آبیاری قطره ای که دارند، تا حد زیادی می‌ توانند در مصرف آب صرفه جویی کنند.

با توجه به این که منبع آب موردنظر در این سیستم‌ ها تصفیه نشده است، مواد مختلف و گل و لای می‌ توانند در نوار تیپ‌ ها انباشته شوند و آن‌ ها را مسدود کنند. وقتی این لوله‌ ها مسدود می‌ شوند، سیستم نمی‌ تواند به درستی به کار خود ادامه دهد. اگر می‌ خواهید دلایل گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای را بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

به چه دلیل سیستم آبیاری قطره ای دچار گرفتگی می‌ شود؟

گرفتگی‌ های سیستم آبیاری قطره ای می‌ تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این گرفتگی‌ ها به دسته‌ های مختلفی تقسیم می‌ شوند که به شرح زیر هستند:

گرفتگی به دلیل نوع آب

این عامل اصلی گرفتگی و نیاز به تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای است. اگر کیفیت آب آبیاری ضعیف باشد و سیستم فیلتراسیون طراحی ضعیفی داشته باشد، موادی مانند رسوب ممکن است به خط لوله و نوار تیپ‌ ها بچسبند. هنگامی که رسوب‌ ها از لایبرنت قطره چکان عبور می‌ کنند، کانال جریان آب را مسدود کرده و قطره چکان‌ ها را نیز مسدود می‌ کنند.

به چه دلیل سیستم آبیاری قطره ای دچار گرفتگی می‌ شود؟

گرفتگی به دلیل میکروارگانیستم ها

یکی دیگر از دلایل گرفتگی نوار تیپ ، رشد جلبک‌ ها، خزه و سایر میکروارگانیسم در نوار تیپ است که می‌ تواند کارکرد قطره چکان‌ ها را با مشکل مواجه کند. اگر جلبک و سایر مواد در سیستم زیاد باشند و هیچ امکاناتی برای نابود کردن آن‌ ها وجود نداشته باشد، به راحتی زمینه رشد این میکروارگانیسم‌ها فراهم خواهد شد.

گرفتگی به دلیل کود ها و مواد دیگر

این نوع از دلایل گرفتگی نوار تیپ عمدتا به دلیل تبلور کود های شیمیایی یا نمک‌ های معدنی موجود در آب ایجاد می‌ شود. زمانی که در زمین کشاورزی کود دهی انجام می‌ شود، این مواد می‌ توانند به قطره چکان‌ ها نفوذ کنند و باعث مسدود شدن نوار تیپ‌ ها خواهند شد.

اگر آبی که از منبع به سمت گیاهان جریان پیدا می‌ کند، سخت باشد، کاتیون‌ های موجود در آب مانند منیزیم و کلسیم به راحتی در کانال نوار تیپ متبلور شده و آن را مسدود می‌ کنند.

صحیح‌ ترین روش‌ های شست وشوی سیستم نوار تیپ؟

برای شست و شو و تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای راه‌ های مختلفی وجود دارد که می‌ توانید از آن‌ ها استفاده کنید. یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها استفاده از آب است. می‌ توان از آب رای شست و شوی لوله‌ ها استفاده کرد تا هر گونه انسداد و کثیفی برطرف شود. ذراتی که در قطره چکان‌ ها وجود دارند نیز با این روش می‌ توانند از بین بروند. برای شست و شوی این سیستم‌ های باید مراحلی را طی کنید.

در ابتدا، درپوش‌ هایی که انتهای قطره چکان‌ ها را مسدود می‌ کنند را باید بردارید. آب باید با فشار بالا به نوار تیپ‌ ها پمپ شود. اگر فشار آب کم باشد می‌ توان نوار تیپ‌ ها را تقسیم بندی کرد و هر ناحیه را به ترتیب شست وشو داد.

با دست به بالای قطره چکان‌ ها بزنید تا مطمئن شوید که همه ذرات ناخواسته از بین رفته اند. راه دیگری که می‌ توانید برای تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای استفاده کنید، اسید است. این روش دقت بالایی را می‌ طلبد چرا که باید حواستان به نوع اسید باشد.

پر مصرف ترین اسید هایی که در شست و شوی سیستم‌ های آبیاری قطره ای استفاده می‌ شوند، اسید فسفریک و هیدروکلریک اسید هستند. از آن جایی که قدرت آن‌ ها بسیار بالا است، نباید از هر دو با هم استفاده کنید. بهترین نوع آبیاری قطره ای باید زیر نظر متخصص تعیین شود تا با زمین شما همخوانی داشته باشد.

نحوه شست و شو و تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای با اسید ها

نحوه شست و شو و تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای با اسید ها

برای شروع باید یک ظرف ده لیتری را نیمه پر از آب کنید. سپس هیدروکلریک اسید یا فسفریک اسید را به درون سطل بریزید. آن‌ ها را کاملاً مخلوط کنید تا یک محلول مناسب شست و شو به دست بیاید. سپس دوباره آب اضافه کنید تا سطل به طور کامل پر شود.

محلول به دست آمده را با کمک دوزینگ پمپ یا انژکتور ونتوری به نوار تیپ‌ ها بفرستید. درپوش‌ های انتهایی قطره چکان را بردارید تا ذرات و آلودگی‌ های موجود در سیستم به طور کلی خارج شوند. پس از این که شست و شو را تمام کردید، آب را با فشار متوسط با نوار تیپ‌ ها پمپاژ کنید تا باقی مانده اسید ها از لوله‌ ها خارج شوند.

ممکن است خاک زمین تحت تاثیر اسید ها قرار بگیرد. بنابراین، تا سه روز بعد از تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای، خاک زمین را بررسی کنید تا PH آن تغییر نکرده باشد. اسید های باقی مانده را برای شست و شوی بعدی نگه دارید.

هر چند وقت یکبار باید سیستم نوار تیپ آبیاری قطره ای را تمیز کرد؟

برای تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای شما می‌ توانید برنامه منظمی را بچینید. این برنامه می‌ تواند هفتگی، ماهانه یا فصلی باشد.

در ادامه به نحوه تمیز کردن می‌ پردازیم:

تمیز کردن و نگهداری هفتگی نوار تیپ‌ ها

برای این کار باید چک کنید که آب تا درپوش انتهایی قطره چکان‌ ها برسد. اختلاف فشار بین فیلتر ها را چک کنید. اگر اختلاف فشار بیشتر از 0.8 شود می‌ تواند نشان دهنده اشکال در فیلتر یا کنترلر باشد. پس از فعال شدن سیستم به مدت سی تا چهل و پنج دقیقه فشار، دبی و رسیدن آب به گیاهان را چک کنید.

تمیز کردن و تگهداری ماهانه نوار تیپ‌ ها

اگر قصد دارید که این کار را به صورت ماهانه انجام دهید، در ابتدا باید پمپ را بررسی کنید تا ببینید عملکرد آن چگونه است. پمپ‌ ها دارای صفحه مکش هستند. به همین دلیل، باید ببینید که دارای رسوب یا ذرات دیگر نشده باشند.

فیلتر ها را بشویید، چرا که بیشترین میزان آلودگی و رسوب را دارند. نوار تیپ‌ ها را تا اندازه ای بشویید که آب خروجی از آن به طور کامل پاک و تمیز باشد. فاصله زمانی بین شست و شو های بعدی به کیفیت آب خارج شده از پمپ بستگی دارد.

سعی کنید آب تمیزی را برای این سیستم انتخاب کنید تا مجبور به شست و شو تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای به صورت مداوم نباشید. اگر آب بیش از حد کثیف باشد، به صورت هفتگی و در غیر این صورت باید دو هفته یکبار یا با صورت ماهانه این کار را انجام دهید.

تمیز کردن و نگهداری فصلی نوار تیپ‌ ها

تمیز کردن و نگهداری فصلی نوار تیپ‌ ها

این نوع شست و شو به طور کلی توصیه نمی‌ شود، زیرا فاصل زمانی طولانی دارد و ممکن است قبل از رسیدن موعد به دلیل گرفتگی نوار تیپ‌ ها مجبور به شست و شوی زودهنگام شوید. اگر آب منبع بسیار تمیز است و از فیلتر های قوی استفاده می‌ کنید، می‌ توانید شست و شو را به صورت فصلی انجام دهید.

برای این کار لازم است خط اصلی نوار تیپ‌ ها و شاخه‌ های آن را به طورکامل تمیز کنید، زیرا بیشتر رسوب‌ ها در لوله‌ ها انباشته می‌ شود.دریچه‌ هایی برای رها سازی هوا در سیستم آبیاری قطره ای استفاده می‌ شود که باید به خوبی آن‌ ها را بررسی کنید.

این دریچه‌ ها هوای اضافی در لوله‌ ها را به بیرون می‌ فرستند که اگر مسدود شده باشند، می‌ توانند در کارکرد نوار تیپ و انتقال آب اختلال ایجاد کنند. معمولاً این قسمت را کمتر از بقیه بخش‌ ها چک می‌ کنند، در صورت ی که می‌ تواند تاثیر زیادی بر عملکرد سیستم داشته باشد.

نکات مهم هنگام تمیز کردن و شست و شو نوار آبیاری قطره ای

برای تمیز کردن سیستم‌ های آبیاری قطره ای و نوار تیپ‌ ها بهتر است نکاتی را رعایت کنید تا به سیستم و خودتان هیچ آسیبی نزنید. این نکات عبارتند از:

  • قبل از تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای، باید به خوبی سیستم را بررسی کنید تا ببینید که به خوبی کار می‌ کند یا نه. این کار را با بررسی جریان و فشار آب انجام دهید. هر گونه اختلال در فشار آب می‌ تواند ناشی از مشکلاتی در سیستم باشد که نشان می‌ دهد زمان تمیز کردن آن فرا رسیده است.
  • اگر قصد دارید با اسید به تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای بپردازید، حتماً باید از لباس و دستکش مخصوص استفاده کنید تا به پوست خود آسیب نزنید.
  • در صورتی که اسید با دستان شما تماس پیدا کرد، باید آن را فورا زیر آب بگیرید و به مدت پانزده دقیقه شست و شو دهید.
  • اگر قصد دارید به آبیاری زمین بپردازید، باید ریختن اسید در نوار تیپ‌ ها را یک ساعت پس از  آبیاری آغاز کنید و دو ساعت پیش از به اتمام رسیدن آبیاری به پایان برسانید.
  • شست و شو با آب راحت‌ تر است می‌ توانید آن را خودتان انجام دهید، اما شستن با اسید متفاوت است و به دلیل خطرناک بودن باید حتماً توسط متخصص انجام شود.
  • در هنگام نصب نوار تیپ‌ ها، سعی کنید که زاویه و شکستگی ر مسیر ایجاد کنید، زیرا میزان رسوب‌ ها افزایش می‌ یابد و تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای سخت‌ تر خواهد شد.
  • با انتخاب بهترین نوع آبیاری قطره ای می‌ توانید احتمال گرفتگی آن را کمتر کنید.

کلام آخر

سیستم‌ های آبیاری قطره ای یکی از بهترین و مفید ترین سیستم‌ های آبیاری برای زمین‌ های کشاورزی هستند که می‌ توانند گیاهان و درختان را با کمترین میزان هدررفت آب، آبیاری کنند. این سیستم از اجرای مختلفی تشکیل شده است که همین امر می‌ تواند رسوب گیری و تجمع ذرات در داخل آن‌ ها را افزایش دهد. شما باید به طور منظم به بررسی اجزای این سیستم‌ ها از پمپ گرفته تا قطره چکان‌ ها بپردازید.

نوار تیپ‌ ها که از تجهیزات آبیاری قطره ای هستند، بیشترین احتمال رسوب گرفتگی را دارند که برای تمیز کردن نوار آبیاری قطره ای در صورت گرفتن رسوب می‌ توانید از روش‌ های مختلفی که در این مطلب به آن‌ ها اشاره کردیم استفاده کنید.

برای جلوگیری از گرفتگی لوله‌ ها می‌ توانید به نکات مهم خرید نوار تیپ آبیاری دقت کنید. اگر برای تمیز کردن سیستم آبیاری قطره ای زمین کشاوزی خود به متخصص این امر نیاز دارید، می‌ توانید با متخصصین آبین پلاست تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط