گروه صنعتی آبین پلاست

مهم ترین نکات و اصول نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای که باید بدانید

نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای چگونه است؟
فهرست

در چند سال اخیر کاهش میزان بارندگی و کاهش حجم منابع آب ذخیره شده، مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است. در این مواقع که نمی توان از آب فراوان برای آبیاری محصولات کشاورزی همچون میوه ها، سبزیجات و… استفاده کرد لازم است روش های نوینی به کار گرفته شوند.

یکی از روش هایی که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و متخصصان این حوزه به بکارگیری این روش بسیار تاکید دارند آبیاری قطره ای محصولات کشاورزی است. آبیاری قطره ای به کشاورزان کمک می کند با کمترین میزان آب محصولات خود را با کیفیت عالی برداشت کنند.

برای آنکه بتوان از این روش استفاده کرد لازم است اقداماتی برای نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای انجام شود تا این روش به خوبی عمل کرده و نیازهای افراد را برطرف کند. در ادامه قصد داریم روش های نگهداری و سرویس صحیح سیستم های آبیاری قطره ای را بررسی کرده و نکاتی که برای آبیاری قطره ای باید بدانید را بیان کنید.

روش های نگهداری و سرویس صحیح سیستم های آبیاری قطره ای کدام است؟ 

برای آنکه بتوان به صورت بهینه از نوار تیپ آبیاری قطره ای استفاده کرد و هزینه های مصرف آب در این روش را کاهش داد لازم است روش های نگهداری از  سرویس سیستم آبیاری قطره ای را بدانید. از سوی دیگر این مطالب به شما کمک می کند در کنار کاهش هزینه ها، با انجام اقدامات خاصی طول عمر سیستم آبیاری قطره ای خود را نیز بالا ببرید.

سرویس های ضروری قبل از راه اندازی سیستم

نخست برای راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای هوشمند لازم است موارد های زیر را انجام دهید تا سیستم با اطمینان شروع به کار کند و مشکلی ایجاد نشود. اقداماتی چون:

شستشوی تمام قسمت های سیستم آبیاری

بعد از آنکه بخش های مختلف سیستم آبیاری را به یکدیگر متصل کردید و نصب اولیه اجزا انجام شد لازم است تمام قسمت ها را بشویید تا گل، لای و آلودگی ها از اطراف گسیلنده پاک شده و به داخل آن انتقال پیدا نکنند.

تشخیص خرابی ها و اطمینان از عملکرد مناسب سیستم

برای نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای و برای آنکه از سلامت سیستم آبیاری قطره ای هوشمند اطمینان حاصل کنید نخست باید اتصال تمام لوله ها را به رابط بررسی کرده و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. بعد سه راهی ها، گسیلنده ها و انتهای لوله ها را بررسی کرده و از عدم گرفتگی گسیلنده ها اطمینان حاصل کنید. در سوی دیگر لازم است لوله های اصلی و فرعی و اتصالات آن ها را نیز کنترل کرده و فشار لوله های رابط را بررسی کنید. در صورتی که فشار کنترل نشود و یا میزان آن متناسب نباشند می تواند به لوله و اتصالات آسیب وارد کند.

سرویس آبیاری قطره ای

سرویس های ضروری طی آبیاری

بطور کلی نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای و انجام سرویس های ضروری در طی آبیاری شامل بررسی اتصالات، سرویس فیلترها و شستشو مدت دار لوله ها می شود.

بررسی اتصالات

از آنجایی که در محل اتصال لوله ها احتمال فرسودگی زیاد است و پوسیدگی لوله ها نیز ممکن است، این محل ها باید هر چند وقت یکبار بازدید شود. همچنین لوله ها ممکن است با عبور حیوانات و یا کارگران کمی مسیرشان تغییر کند؛ از این رو هر چند وقت نیاز به بررسی دارند. طی این بررسی ها باید اشکالات به وجود آمده برطرف شود.

سرویس فیلترها

از آنجا که وجود عناصر درشت همچون شن، ماسه، جلبک و… همراه با آب می تواند گرفتگی قطره چکان ها را در پی داشته باشند لازم است از سیستم هایی برای تصفیه آب استفاده شود. به طور کلی برای نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای به یک سیستم فیلتراسیون نیاز است که این سیستم خود شامل ۳ بخش می شود:

فیلتر میکرونی

این فیلتر که دارای سوراخ های بسیار ریز است می تواند جلوی عبور ذرات بسیار ریز درون آب را بگیرد. این فیلترها از جنس تور هستند و درون آن ها لایه های مشبک قرار گرفته است و آب باید از این لایه ها رد شود. شما لازم است هر چند وقت یکبار این فیلتر را شستشو دهید.

فیلتر شنی

فیلتر شنی دارای مخزنی مملو از شن های درشت و دانه ای است که وجود این مواد موجب می شود ذرات کوچک همچون چوب، برگ و یا جلبک ها نتوانند به راه خود ادامه داده و در نهایت از ورود آن ها به قطره چکان جلوگیری می شود.

مخزن هیدروسیکلون

عناصری که در آب موجود هستند و حجم آن ها نسبتاً زیاد است توسط این فیلتر جدا می شوند. شما می توانید هر زمان که دستگاه خاموش است، این فیلترها را در آورده و تمیز کنید.

از آنجایی که نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای کمی سخت است و باید از اجزای با کیفیتی همچون نوار تیپ آبیاری قطره ای مناسب استفاده شود شما لازم است از یک مجموعه مطمئن همچون آبین پلاست تجهیزات لازم برای آبیاری قطره را خریداری نمایید تا از نتیجه دلخواه برخوردار شوید.

طول عمر بیشتر سیستم آبیاری قطره ای

شستشو مدت دار لوله ها

به طور کلی در سیستم آبیاری قطره ای از چند نوع لوله استفاده می شود که این لوله ها باید در فواصل زمانی معینی شسته شوند. به عنوان مثال لوله هایی همچون پخش کننده ها در طی فصل آبیاری باید حدودا ۳ بار مورد شستشو قرار بگیرند که با توجه به کیفیت آب این تعداد دفعات شستشو می تواند بیشتر یا کمتر باشد.

همچنین لوله های لترال یا لوله هایی که مسئولیت آبدهی را به عهده دارند با توجه به کیفیت آب باید هر دو هفته و یا ماهی یک بار شسته شوند. البته شستشو برخی لوله ها همچون لوله های اصلی در نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای تاثیر چندانی ندارند و نیازی به شستشو آن ها نیست و در صورتی که یک بار در سال نیز شستشوی شوند کفایت می کند.

سرویس های ضروری بعد از اتمام آبیاری

به طور کلی زمانی که فصل آبیاری به اتمام می رسد سیستم ها باید مجددا مورد بررسی قرار گیرند تا از سلامت آن ها در فصل بعدی آبیاری اطمینان حاصل شود. موارد زیر به شما در نگهداری سیستم آبیاری قطره ای به صورت صحیح کمک خواهند کرد. به طور کلی نکاتی که برای آبیاری قطره ای بعد از اتمام آبیاری باید بدانید عبارتند از:

باز کردن شیرها و فشارسنج ها

هنگامی که فصل آبیاری تمام می شود لازم است فشارسنج های گلیسرین و یا روغنی کاملا باز شوند و در محیطی مناسب از آن ها نگهداری شود. لازم به ذکر است قرار گرفتن این فشار سنج ها در فضایی سرد و زیر صفر درجه می تواند به آن ها آسیب وارد کند. همچنین شیرهایی که بر روی دیسکی ها قرار دارند نیز لازم است باز شوند تا به آن ها آسیبی وارد نشود.

آبیاری قطره‌ای

تخلیه تجهیزات و دریچه فیلترها

شما باید برای نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای پس از اتمام عملیات آبیاری، به طور کامل فیلترهای شنی، دیسکی، پمپ و هیدرو سیکلون ها را خالی کنید. پس از تخلیه فیلترها، خشک کردن آن ها ضروری است. این کار از رسوب بستن و خشک شدن آلودگی ها در تجهیزات جلوگیری می کند.

جمع آوری لوله های فرعی

بعد از شستشوی کامل بخش های مختلف سیستم، لازم است برای نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای لوله های فرعی جمع شده و در انبار قرار گیرند و برای آبیاری بعدی استفاده شوند. همچنین لازم است بر روی قسمتی که لوله ها و اتصالات به یکدیگر متصل می شوند پوششی قرار گیرد تا در صورت فلزی بودن انشعابات، دچار زنگ زدگی نشوند. شما می توانید بر روی انشعابات، شیرآلات و اتصالات پوششی گذاشته و محفظه ای درب دار را بر روی آن ها قرار دهید.

کمک گرفتن از سرویسکار

شما می توانید در هنگام بررسی سیستم و پمپ در هر قسمت که مشکلی مشاهده کردید با سرویسکاران این حوزه تماس بگیرید و به رفع مشکل بپردازید. به طور کلی همواره پیشنهاد شده در هنگام خرید تجهیزات از مجموعه ای تخصصی تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کنید.

این گونه شما طی آبیاری و یا پس از آن دچار مشکل نخواهید شد. آبین پلاست یکی از مجموعه های تخصصی در این حوزه است که شما می توانید برای اطلاع از تجهیزات مختلف و خرید آن ها با این مجموعه در ارتباط باشید.

سخن نهایی

در این مقاله تلاش کردیم به طور کامل در رابطه با نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای صحبت کرده و در این باره نکاتی را بیان کنیم. همانطور که گفته شد نگهداری از این سیستم ها شامل سه مرحله سرویس قبل از راه اندازی سیستم، طی آبیاری و بعد از اتمام آبیاری تقسیم می شود.

رعایت نکاتی که بیان شد به زمین داران و کشاورزان در داشتن محصولی بهتر و کاهش مصرف آب کمک خواهد کرد؛ از این همواره متخصصان به نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای نیز تاکید کرده است. امیدواریم این مطالب برایتان مفید و کاربردی بوده باشد.

روشی نوین در کشاورزی است که به کشاورزان و زمین داران کمک می کند در کنار کاهش هزینه ها در مصرف آب نیز صرفه جویی کنند.

بله؛ انجام سرویس بعد از آبیاری تجهیزات را برای فصل بعدی آبیاری آماده خواهد کرد.

امتیاز دهید
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط