گروه صنعتی آبین پلاست

آبیاری قطره ای بدون پمپ

سیستم آبیاری قطره ای بدون پمپ
فهرست

آبیاری قطره ای بدون پمپ از جمله روش های موثر و ارزان آبیاری است که برای زمین های کوچک کاربرد دارد. در این روش پمپ آب حذف می گردد و باید از مخازن بزرگ برای تامین آب موردنیاز آبیاری استفاده شود.

آبیاری قطره ای ثقلی نیاز به تجهیزات خاصی همچون مخزن آب، لوله کشی، سازه، فیلتر، تایمر، سوپاپ و خطوط قطره ای داشته و استفاده از آن مزیت های زیادی برای شما دارد. در ادامه این نوشتار به بررسی هرچه بیشتر این تجهیزات و مزایای استفاده از این سیستم آبیاری قطره ای خواهیم پرداخت. تا انتها ما را همراهی نمایید.

آبیاری قطره ای ثقلی اصلا چیست؟

اگر به دنبال یک روش ارزان و موثر برای آبیاری هستید ما به شما آبیاری قطره ای ثقلی را پیشنهاد می نماییم. این روش با عنوان آبیاری قطره ای بدون پمپ نیز شناخته می شود و انتخابی عالی برای افرادی است که بتوانند مخازن آب را به راحتی پر کنند. آبیاری ثقلی روشی مقرون به صرفه برای آبیاری باغ ها و باغچه ها است و سیستم آن نیز از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست.

با بررسی این سیستم می توان متوجه یک مخزن مرتفع شد که وظیفه دارد تا آب را به سیستم آبیاری قطره ای برساند. ساختار این نوع آبیاری به گونه ای است که شما می توانید کنترل همه چیز را به عهده گرفته و از یک تایمر برای مدیریت میزان آبرسانی به گیاهان استفاده کنید.

طرز کار کلی سیستم قطره ای تحت فشار

آبیاری قطره ای بدون پمپ یا ثقلی چه کاربرد هایی دارد؟

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی کاربرد های آبیاری قطره ای بدون پمپ پرداخته و در این باره اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با فراهم نمودن تجهیزات آبیاری قطره ای این امکان را خواهید داشت تا از این روش موثر بهره مند شوید.

همان گونه که بیان شد آبیاری ثقلی مقرون به صرفه است و همین امر موجب شده تا به عنوان یکی از بهترین روش های آبیاری قطره ای شناخته شود. در این روش آبیاری شاهد پمپ آب خاصی نخواهید بود و برای راه اندازی باید مخزن در بخش مرتفعی قرار گیرد. به این طریق می توان آب را با فشار بالایی به درون لوله ها هدایت نمود.

این روش از آبیاری قطره ای تحت فشار برای زمین ها و باغ های کوچک کاربرد دارد؛ بنابراین نمی توان آن را برای زمین های وسیع مناسب دانست. علت این امر را می توان عدم یکنواخت بودن جریان آب در آبیاری قطره ای بدون پمپ اعلام نمود که برای زمین های وسیع توصیه نمی گردد. این روش از برق استفاده نمی کند و دارای مزایای قابل توجهی است؛ اما بایستی با نکات مراقبت و نگهداری از این نوع سیستم آبیاری آشنایی داشته باشید.

نگهداری و مراقبت های لازم در این نوع از سیستم آبیاری چیست؟

در روش های مختلف آبیاری قطره ای اتوماتیک شلنگ ها عمدتاً در معرض عوامل آسیب رسانی همچون باد، خاک، نور خورشید و آب قرار می گیرند. همین امر می تواند موجب کاهش طول عمر این شلنگ ها شود. در چنین شرایطی توصیه داریم در فصل سرد سال لوله ها و شلنگ ها را تخلیه و در فضاهای داخلی قرار دهید تا به این طریق مانع از خراب شدن سریع آن ها شد.

همچنین لازم به ذکر است که باتری تایمر مربوط به سیستم آبیاری قطره ای بدون پمپ نیاز به تعویض پس از پایان هر فصل دارد و شما باید به صورت دوره ای فیلتر ها را نیز شستشو دهید.

از دیگر نکات مراقبتی این سیستم می توان به بررسی سازه پیش از پر کردن مجدد مخزن ، اطمینان یافتن از سلامت کامل مخزن و شستن کامل آن پیش از شروع فصل دوم اشاره نمود. دریافت مشاوره از کارشناسان ما در مجموعه آبین پلاست این امکان را برای شما فراهم می سازد تا با دیگر نکات مراقبتی و نحوه استفاده از نوار آبیاری قطره ای بیشتر آشنا شوید.

تایمر آبیاری

تجهیزات آبیاری قطره ای ثقلی چیست؟

برای استفاده از چنین روشی لازم است ابتدا تجهیزات مورد نیاز برای این امر را فراهم سازید. آشنایی با تجهیزات آبیاری قطره ای می تواند به شما در این راستا کمک های قابل توجهی نماید. به طور کلی تجهیزات لازم برای طراحی و ایجاد سیستم آبیاری قطره ای بدون پمپ شامل موارد زیر می شوند.

مخرن آب

مخزن موردنظر شما باید حتماً قادر به ذخیره سازی آب موردنیاز برای یک روز باشد. توصیه داریم حتی الامکان از مخازنی استفاده کنید که ظرفیت بالاتری دارند؛ زیرا نیاز شما برای پر کردن مداوم مخزن را کاهش خواهند داد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مخازن بزرگ نیاز به قرارگیری در مکانی بالاتر از محصول دارند و این ممکن است فرایند پر کردن آن ها را کمی سخت کند. شاید بپرسید که چرا مخزن باید در مکانی مرتفع قرار گیرد؟ علت این امر امکان استفاده از فشار نیروی جاذبه برای آبیاری قطره ای بدون پمپ است.

سازه

از سازه ها برای نگهداری از مخزن آب استفاده می گردد و این قابلیت را دارند تا مخزن را پس از پر شدن به خوبی حفظ و تحمل کنند. این سازه ها بایستی از ویژگی های خاصی همچون توانایی و مقاومت بالا برای تحمل نیرو های خارجی برخوردار باشند تا بتوانند نیازمندی های شما را به بهترین حالت ممکن فراهم سازند.

لوله کشی

از دیگر تجهیزات این نوع آبیاری قطره ای اتوماتیک می توان به لوله کشی ها اشاره نمود. پایه های مخزن این سیستم بایستی دارای لوله باشند تا به واسطه آن ها بتوان آب را از مخزن خارج ساخت. اگر اندازه مخزن شما بزرگ است و می توانید آب موردنیاز برای چند روز را ذخیره کنید توصیه داریم حتما از شیر های قطع کننده در لوله کشی مخزن استفاده نمایید تا به راحتی بتوان از مخزن استفاده کرد. در برخی موارد از تایمر ها برای لوله کشی استفاده می شود که در این روش نیاز به فیلتر برای تامین آب می باشد.

تایمر و فیلتر

در حال حاضر نمونه های مختلفی از تایمر های باتری دار را می توان در بازار دید که می توانید آن ها را برای یک فصل کامل مورد استفاده قرار دهید. این تایمر ها با قابلیت های بی نظیر خود قادرند تا فرکانس های انتشار آب به خطوط آبیاری قطره ای بدون پمپ را کنترل نموده و به این ترتیب شرایط ایده آلی را پیش روی شما قرار دهند.

فراموش نکنید که باید یک فیلتر در خط آب و قبل از شیر های تایمر نصب گردد تا از مسدود شدن خطوط کوچک تر جلوگیری گردد. اگر با چگونگی نصب این شیر های تایمر آشنایی ندارید کارشناسان ما در مجموعه آبین پلاست می توانند مشاوره های مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

سوپاپ ها و خطوط قطره ای

سوپاپ ها را بایستی قبل از شیر های تایمر و بین لوله های آبیاری و لوله های مخزن نصب نمود. اگر با خطوط قطره ای آشنایی خاصی ندارید لازم به ذکر است که این خطوط اشاره به قطره چکان های متوسطی دارند که در حال حاضر توسط بسیاری از فروشگاه های عرضه کننده تجهیزات کشاورزی و باغداری به فروش می رسند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این تجهیزات و روش های نصب نوار های آبیاری تنها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

معایب سیستم آبیاری قطره ای زیر سطحی

بررسی مزایا و معایب این نوع از سیستم آبیاری قطره ای

استفاده از آبیاری قطره ای بدون پمپ مزایا و معایب خاصی برای شما به همراه دارد. این مزایا و معایب به شرح زیر هستند.

مزایای آبیاری قطره ای بدون پمپ

  • عدم گرفتگی قطره چکان ها

در این روش از قطره چکان هایی استفاده می گردد که روزنه هایی بزرگ دارند. این قطره چکان ها شرایطی را فراهم می سازند تا با گرفتگی قطره چکان ها مواجه نشوید.

  • سهولت و راحتی استفاده

در بخش های قبل نیز تاکید نمودیم که آبیاری ثقلی گزینه خوبی برای زمین ها و باغ های کوچک است؛ اما چرا؟ برای زمین هایی که کوچک تر از 4 هکتار هستند پرداخت هزینه های کنترل مرکزی آبیاری قطره ای، پمپاژ و هزینه های ایستگاه اصلاً مقرون به صرفه نیست. در چنین شرایطی شما با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای بدون پمپ می توانید با حذف پمپ ها و کاهش هزینه های تامین انرژی شرایط بهتری را تجربه کنید.

  • مقرون به صرفه بودن

از دیگر دلایلی که نشان می دهد آبیاری ثقلی روشی مقرون به صرفه است می توان به امکان استفاده از لوله و اتصالات با PN پایین تر اشاره نمود. علت این امر را می توان کار کردن این سیستم ها با فشار خیلی کم دانست که به شما کمک می کند تا هزینه های کمتری را برای اجرا متحمل شوید.

  • بهبود عملکرد

یکی دیگر از مزیت های آبیاری قطره ای بدون پمپ بهبود عملکرد آبیاری است. در این سیستم شما امکان استفاده یکنواخت و تدریجی از آب برای زمین های کوچک را خواهید داشت و همین امر می تواند کیفیت و کمیت محصولات شما را افزایش قابل توجهی دهد.

  • تحمل بالای نسبت شوری

آبیاری قطره ای این قابلیت را دارد تا همواره غلظت نمک اطراف ریشه ها را در حد قابل قبولی نگه دارد. در چنین شرایطی می توان آن را متمایز تر از آبیاری سنتی دانست و این یکی از مهم ترین مزیت های آبیاری ثقلی نیز هست.

آشنایی با مزایای دیگر روش های نصب نوار های آبیاری این امکان را برای شما فراهم می سازد تا از چنین سیستمی استفاده های بهینه ای نمایید.

معایب آبیاری قطره ای بدون پمپ

معایب این نوع آبیاری قطره ای عبارتند از:

  • این روش تا حد بالایی تحت تاثیر ناهمواری ها و شیب قرار می گیرد و یکنواختی در آن بسیار پایین تر از دیگر روش های آبیاری قطره ای است.
  • این روش را نمی توانید برای زمین های وسیع مورداستفاده قرار دهید؛ چرا که برای زمین های کوچک کاربرد دارد.

کلام آخر

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه دست یافت که آبیاری قطره ای بدون پمپ روشی کاربردی و مناسب برای زمین ها و باغ های کوچک است؛ بنابراین نمی توانید آن را برای زمین های وسیع مورداستفاده قرار دهید. این روش برای اجرا نیاز به تجهیزات خاصی همچون سازه، مخزن آب، تایمر و فیلتر، خطوط قطره ای و لوله کشی دارد. در این روش از پمپ استفاده نمی گردد و این امر می تواند هزینه های تامین انرژی و آبیاری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد؛ به همین جهت از آن به عنوان روشی موثر و مقرون به صرفه یاد می گردد.

5/5 - (5 امتیاز)
این پست را انتشار دهید
مقالات مرتبط